Lodjursjakt 2016

Lodjursjakten 2016

Länsstyrelsen i Västerbotten tog den 15 februari beslut om att 11 lodjur får fällas i länet under årets jakt. Jakttiden är från och med 1 mars till och med 15 april 2016.

Läs mer om licensjakten i det fullständiga beslutet genom att klicka på länken till höger.

Kort om reglerna kring jakten

Anmälan om fällt eller påskjutet lodjur ska göras till Länsstyrelsen på telefon 010- 225 41 20

Jaktledaren är ansvarig för att information från myndigheterna kommer fram till jägarna och att information om jaktutfallet når myndigheterna. Den som jagar lodjur ska varje timme hålla sig informerad om hur många djur som återstår. Information om detta finns på Länsstyrelsens telefonsvarare 010- 225 41 15.

Hund får användas vid jakt efter lodjur enligt beslutet fram till och med 15 april 2016 eller till dess jakten avlyses i jaktområdet.

Motordrivet fordon får användas för att på befintligt vägnät och på befintliga skoterleder söka efter lodjursspår, dock inte före 1 mars. Läs mer om vad som gäller för motordrivet fordon i Länsstyrelsens beslut!

Fångstredskap

Fångstredskap (fällor) är inte tillåtna under licensjakten efter lodjur 2016.

Områdesindelning i Västerbotten 2016

Norra kustlandet (Nordöstra älgförvaltningsområdet): inom kommunerna Norsjö, Skellefteå och Robertsfors får högst 3 lodjur fällas.

Södra kustlandet (Sydöstra älgförvaltningsområdet): inom kommunerna Vindeln, Vännäs, Umeå, Bjurholm och Nordmaling får högst 1 lodjur fällas.

Inlandet (Nordvästra, Mellersta och sydvästra): inom kommunerna Sorsele, Storuman, Vilhelmina, Dorotea, Malå, Lycksele och Åsele får högst 7 lodjur fällas.

Jakttid Jakt med vapen är tillåten från och med 1 mars 2016 till och med 15 april 2016.

Registrera dig!

För att jaga lodjur måste du ha jakträtt. Dessutom skall alla som skall jaga lodjur vara registrerad i jägarregistret. Det kan du göra hos Naturvårdsverket via länk till höger, eller på telefon, 0771-18 34 11, från en knapptelefon.

OBS Jakt på Statens mark!

Korten för småviltsjakt på statens mark ovan odlingsgränsen omfattar inte lodjur. Du får därför inte jaga lodjur på statens mark.

Inga kommentarer än.