Ungdomshelg 11-12 april 2015

Hej!

Via jägareförbundet Halland så fick jag chansen att åka med på ett ungdomsläger som jag inte var sen på att tacka ja till. Här kommer en liten sumering utöver bilderna på allt det roliga som vi fick vara med om under dessa 2 dagar.

Vi började lördag morgon med att samlas på en gård för att kort därefter ta oss vidare ut till ett hjorthägn. Utöver att vi fick se flera ståtliga hjortar så disskuterade vi åldersbestämmning och hur hägnet sköttes om. När vi sedan rörde oss tillbaka till gården så fikade vi lite innan vi gav oss ut på en rundvandring på hans mark där han även sätter ut fåglar och vilka åtgärder som krävs för att få det att fungera. Det var mycket lärorikt och jag lärde mig massor redan där, och helgen hade bara börjat.

Efter det så förflyttade vi oss till Ästad gård och åt lunch innan vi inkvarterade oss i huset vi skulle övernatta i. Därefter så gav vi oss ut i skogen igen, denna gången guidade med fokus viltvård. Vi pratade om skogen i sig och hur man kan hjälpa jakten och viltstammarna man har på marken genom små men även stora insatser man kan göra om man har markägarens tillstånd. Detta också mycket intressant och jag fick med mig många bra små knep som jag har förhoppning att praktisera.

Tillbaka i huset så var det matlagning på schemat, vi hjälptes alla åt med förberedelserna och sedan tillagade vi en mycket god pyttipanna ute. Som sedan spisades vid långbord. Fantastiskt trevlig kväll med mycket skratt och roliga konversationer.

Mätta som sällan förr gav vi oss ut för vakjakt på gris. Det blev ett par spännande timmar, sen drog mörkret med sig ett ösregn och vi gav upp.

Tillbaka i huset, trötta efter en intensiv dag så började man slappna av och det kändes som att sängdags närmade sig allt snabbare. Men så fel jag hade. Då var det bara att ta på sig och ge sig ut i mörkret där det var förberedda blodspår och vi skulle få testa att gå med hund och spåra. Jätte bra att få känna på hur de kan vara för de som åker på eftersök. Bäcksvart, regn och inte särskilt varmt, fick en ny syn på vad de gör och en ännu större respekt för all tid och energi som de lägger ner på att hjälpa andra. Tack alla ni som ställer upp i ur och skur!

Sen var det läggdags, jag somnade lika snabbt som jag la huvudet på kudden och såg framemot ytterliggare en spännande dag på söndagen.

Efter frukost och städning så gav vi oss av mot Åkulla och jakthundensdag. Vi strosade fram och pratade med många trevliga människor i de olika stånden. Stannade till och tittade på både apportering och permobilbjörn. Det var liksom lördagen mycket god stämmning och många skratt.

Efter vi spisat lunch så bar det av mot Okome Skjutbana där vi fick klämma och känna på kikare och gevär och även testskjuta flera olika gevär och kalibrar. Vi pratade mycket säkerhet och skjutteknik och fick nog allihopa med oss några tankar som kommer finnas i bakhuvudet nästa gång man lägger an och osäkrar.

Helgen sprang iväg och helt plötsligt så satt man hemma igen med flera nyfunna kompisar och en fruktansvärd massa tankar om vad man fått vara med om.

Jag vill ta tillfället i akt att tacka alla inblandade som gjorde denna helg och dess aktiviteter möjligt! Ingen nämnd ingen glömd 🙂

//Sebastian Björding

DSC_0544 DSC_0538 DSC_0523 DSC_0510 DSC_0496 DSC_0491 DSC_0475 DSC_0453 DSC_0430 DSC_0420 DSC_0407 DSC_0396 DSC_0395 DSC_0340 DSC_0648 DSC_0621 DSC_0574 DSC_0557