Förbundet på vargträff med landshövdingen

Det går inte att överklaga beslutet om utebliven vargjakt i Gävleborg. På tisdagen träffade därför Jägareförbundet samtliga rovdjursansvariga på länsstyrelsen för att få en förklaring till den stoppade jakten.

Per Mellström.I Gävleborg ska det finnas tre vargföryngringar. Detta enligt ett beslut av viltförvaltningsdelegationen. I höst har länsstyrelsen redan säkrat 4,5 föryngringar, ändå blir det ingen licensjakt på varg.
Första tanken från Jägareförbundet var att överklaga beslutet. Men något formellt beslut är inte fattat – därför går det heller inte att överklaga. Då fick förbundet en omedelbar träff med länsstyrelsen.
På tisdagen försökte en delegation från länsstyrelsen med enhetschef, rovdjurshandläggare samt landshövding Barbro Holmberg i spetsen ge en förklaring.

Finns ingen lokal vargförvaltning
– Beskedet vi fick från länsstyrelsen är att det inte existerar någon lokal vargförvaltning ännu. De jaktbeslut på varg som tagits har fattats ur ett Sverigeperspektiv med förra årets officiella inventeringar som grund. Då fanns bara 2,5 vargföryngringar i länet, berättar Jägareförbundets Per Mellström, ledamot i Gävleborgs viltförvaltningsdelegation.
– Länsstyrelserna gemensamt har beslutat att det viktigaste är att vi kan genomföra en vargjakt i landet. Därför fick de lokala besluten tyvärr stå tillbaka även den här gången, fortsätter Per Mellström.
Förbundet riktade stark kritik mot att länsstyrelsen inte följer sin viltförvaltningsdelegations beslut. Jägareförbundet visade också på de stora problem som vargarna för med sig i älgförvaltningen.
– När det inte går att släppa en löshund kan vi inte fylla älgtilldelningarna. Vargen är ett jätteproblem, konstaterar Per Mellström.

Oklar framtid
Länsstyrelsen kunde inte ge något löfte om att det blir vargjakt heller nästa vinter i Gävleborg. För trots löften om lokalt bestämmande om de stora rovdjuren är det än så länge bara björnförvaltningen som är igång och fungerar.
– Nej, vi fick inga klara besked när den lokala vargförvaltningen skulle vara på plats. Men det råder ingen tvekan om att hela begreppet ”lokal förvaltning” kommer att haverera fullständigt om det inte går att fatta lokala beslut heller nästa år, konstaterar Per Mellström.
Däremot flaggade länsstyrelsen för att det skulle kunna vara möjligt att utöka möjligheten till skyddsjakt på särskilt skadegörande individer. Myndigheten uppmanade drabbade tamdjursägare att söka skyddsjakt.
Dock avslog länsstyrelsen samma dag en skyddsjaktansökan på varg ur Björnåsreviret. Vargarna dödade en jämthund i närheten av Svabensverk för drygt två veckor sedan.

”Vi är inte nöjda”
Per Mellström är inte på något sätt nöjd med länsstyrelsens beslut att inte tillåta vargjakt i vinter i Gävleborg. Men han menar att länsstyrelsen i alla fall arbetar för att vargjakten ska komma igång.
– Men vi är inte nöjda innan vi ser praktiska resultat i skogen. Alltså i form av en beståndsreglerande vargjakt, säger Per Mellström.
På mötet deltog även Jägareförbundets länsordförande Karl-Evert Hellsén.

Olle Olsson

Inga kommentarer än.