Succé för björnmöte

– Den bästa föreläsningen jag någonsin hört.
Det var en av besökarkommentarerna efter att Jägareförbundets Daniel Ligné föreläst om jaktetik i Pingstkyrkan i Edsbyn.

Den 16 augusti arrangerade Jägareförbundet Ovanåkers jaktvårdskrets sitt årliga björnmöte. Förutom länsstyrelsen var även Jägareförbundets riksjaktvårdskonsulent Daniel Ligné inbjuden för att hålla föredrag om jaktetik och den nya jaktlagsutredningen.
– Sverige har idag världens bästa jaktlagstiftning. Vi har inga detaljregleringar – men det bygger helt och hållet på att jägarna sköter sig och jagar på ett etiskt försvarbart sätt, sa Ligné.
Just nu pågår en statlig jaktlagutredning. Utredningen går igenom jaktens alla delar och en ny jaktlagstiftning ska skrivas. Vår nuvarande jaktlag skrevs 1938.
– Vi kommer att få leva och jaga hela våra liv med den nya jaktlagen. Det har inte funnits en så viktig fråga för jägarna och Jägareförbundet sedan 1938 och den är helt avgörande för våra framtida jaktmöjligheter, konstaterade Daniel Ligné.
Han bad också om stöd till Jägareförbundet, som arbetar hårt med utredningen.
– Det har aldrig, och kommer heller aldrig vara, så viktigt att vara medlem i Jägareförbundet som nu. Det finns ingen annan som står upp för jakten och som har kraften att påverka utredningen i rätt riktning som förbundet.
Daniel Ligné avslutade med att vädja till jägarna om att tänka efter kring vilken bild de vill ge av jägarkåren och jakten.
– Tänk efter innan ni lägger ut filmer och bilder på till exempel Facebook och Youtube. Vi ska inte vara rädda att visa jakt, men tänk på hur ni fotograferar och filmar fällt vilt. Idag är det ett jätteproblem med massor av bilder som ligger på nätet, som aldrig borde ha visats, manade Ligné.
Ett 60-tal jägare deltog på björnmötet, där även Järvsö Jakt & vapen visade prylar.
Ett stort tack från kretsen till Fredrik Eriksson – som fixade arrangemanget!