Ungdomsaktiviteter

Expedition Jakt 2021

Den 12 September så arrangerades Expedition Jakt för andra året i rad på Råbergets Jaktskyttebana. Barn och Ungdomar välkomnades till att testa på skytte samt lära sig mer om jakt och vilt. Våra fantastiska eftersöksjägare hade även gjort en praktisk eftersöksutmaning där ungdomarna fick besöka en arrangerad ”skottplats” för att försöka analysera hur viltet blivit skadat vid skottillfället. Tack vare sina skarpa sinnen kunde alla ungdomarna lista ut att det var ett rådjur som blivit skjutet samt att det var skjutet i ett ben. Allt detta eftersom det återfanns rådjurshår och en benbit som var del av en led på ”skottplatsen”.  Bra jobbat!

Jägareförbundet Rättvik vill Tacka alla som ville besöka årets Expedition Jakt! Men vi vill framförallt säga stort Tack till alla som gjorde dagen möjlig; Andreas Bäckström, Konstantin Flink, Anders Gravsjö, Elsa Björkman, Karin Linderkers och Ulrika Swan!  Tack även till Jaktia i Falun som sponsrat med kepsar!

Expedition Jakt 2020

Expedition jakt på Råbergets Jaktskyttebana.  13 ungdomar fick se eftersök, gå jaktstig samt skjuta hagel och kaliber 221.   Va’ roligt det var !  Stort TACK till Andreas Bäckström, Konstantin Flink, Anders Gravsjö, Karin Linderkers och Studiefrämjandet för hjälp med grejer.

Tjejkväll

TACK Boda skjutbana.  Trevlig tjejkväll med överraskningen att få prova på handeldvapen (pistol).  Smällar i massor och däremellan någon grillkort.  Några ”vapen-fix” och smällarna satt där dom skulle.  Stort TACK till alla tjejer som kom.
Rättviks Jaktvårdskrets i samarbete med Jaktia i Falun.