Katastrof

En katastrof för människor som lever med vargar

Förvaltningsrättens beslut att stoppa licensjakten på 30 vargar är en katastrof för de människor som lever och verkar i områden med täta vargbestånd och för vargförvaltningen.

2014-01-15

Svenska Jägareförbundet är oerhört besviket över att licensjakten stoppades. Riksdagen har fattat tre beslut om vargförvaltningen, 2001, 2009 och 2013. Trots detta stoppas alla försök att få till en fungerande rovdjursförvaltning.
– Det är både tröstlöst och anmärkningsvärt att det demokratiska systemet inte kan hantera denna fråga, säger Svenska Jägareförbundets generalsekreterare Bo Sköld.
– Luften gick ur mig och jag är faktiskt överraskad över beslutet. Forskaren Camilla Sandström har i en avhandling om acceptans slagit fast att en majoritet av befolkningen vill att vargstammen förvaltas med jakt.
Svenska Jägareförbundet måste nu läsa igenom Förvaltningsrättens beslut och fundera hur organisationen ska arbeta vidare.

För mer information kontakta:

Bo Sköld, generalsekreterare, 0155-24 62 02