Naturvårdsverket rättar missar

– Vi kommer att rätta till de fel som behöver rättas till i vår slutrapport. Det är bara svenska djur som ska ingå.

Det säger Mark Marisink på Naturvårdsverket i en kommentar till det brev som Svenska Jägareförbundet skickade till verkets generaldirektör Maria Ågren igår.

När Jägareförbundet fick ut det vetenskapliga underlag som legat till grund för Naturvårdsverkets referensvärden för lodjur, björn och järv, upptäcktes det att verket rapporterat fel siffror för björn och lo. I stället för siffror för Sverige var det siffror för hela Skandinavien i underlaget.
Konkret betyder det att siffran för björn satts till 2.350 björnar i stället för 2.200 och för lo till 1.180 i stället för 830, upptäckte förbundets Gunnar Glöersen vid sin granskning.
– Vi glömde ta bort de norska björnarna och lodjuren, bekräftar Mark Marisink.
Vidare har Naturvårdsverket valt att se de svenska populationerna som helt isolerade, upptäckte förbundet. Den sårbarhetsanalys som ligger till grund för besluten utgick däremot från att det är en sammanhängande Fennoskandisk population.
– Vi är medvetna om de här två misstagen som gjorts och kommer att rätta till felen i vår slutrapport, säger Mark Marisink.
– Det är ju positivt att de erkänner att de gjort fel, säger Gunnar Glöersen på Jägareförbundet.
– Men det hade varit bättre om verket offentligt hade informerat regering och riksdag. Varför vänta till den 15 december, som är den tid man har på sig för justeringar av referensvärden till EU, kommenterar Gunnar Glöersen.