Oväntat besked från EU

Andras Demeter från EU-kommissionen gav ett oväntat besked vid den pågående kongressen för International Union of Game Biologists i Bryssel, under en workshop om förvaltningen av stora rovdjur som hölls på onsdagen.

Beskedet var att kommissionen inte längre ser ekologisk bärkraft som det viktiga inom rovdjursförvaltningen, utan kommer framöver koncentrera sig på ”social bärkraft”. Mer fokus kommer att läggas på ”human dimensions” och att ta hänsyn till attityder från olika intressegrupper.
– Detta är något som Jägareförbundet länge drivit, både nationellt och i Europa genom jägarfederationen FACE, säger Jägareförbundets vilt- & naturvårdsstrateg Fredrik Widemo som var med på kongressen. Vårt arbete med frågan börjar nu äntligen bära frukt.
Den förändrade inställningen togs också emot på ett positivt sätt hos ledningen på Jägareförbundet.
– Ett mycket välkommet besked inför fredagens hearing om vargkommitténs slutbetänkande och inte minst inför regeringens fortsatta arbete med rovdjurspropositionen. Vi hoppas nu också att EU-kommissionen koncentrerar sig på social bärkraft i det fortsatta rovdjursarbetet, säger förbundets generalsekreterare Bo Sköld.

Inga kommentarer än.