VARG

Vargar i sydöstra Dalarna.

Flera olika vargar har observerats i området norr om Avesta under sommar och hösten, vargar som enligt Länsstyrelsens beslut, inte har identifierats, antalet observationer är dock väl dokumenterat.

Från den 1 oktober skall dock alla identifieras. En parbildning har nu skett mellan Vikbyn och Brovall där uppehåller sig, detta relativt nyskapade par, skulle detta par , vilket är mycket troligt, bilda ett revir och sedan få valpkullar, kommer statistiskt 90-110 älgar få bli vargmat, samt att stort antal tamdjur kommer får sätta livet till. I och med att området hyser en hel del byar kommer risken för att även människor till slut kommer att drabbas öka.

I första hand gäller att skydda tamdjur, det är i första hand Länsstyrelsens uppgift att råda djurägare och bidra med information.

I andra hand måste älgpopulationen i området och senare i ett ev. revir upprätthålls, detta måste ske genom sänkningar i jakttilldelningen och inriktningen läggs på att spara riktigt produktiva djur.

Betänk också att Avesta kommun har under de senaste åren drabbats av revirbildningar i tre ÄSO som inte tillhör GÄSO, man hörde då inte mycket från det hållet. ( Klössbergsreviret tillhörde Bjurfors ÄSO, Grönsinkareviret berörde By ÄSO och Nornreviret som berörde Norn ÄSO som berörde Grytnäs JVK) Hur gick det med dessa revir ?

Alla dessa revir är upplösta av olika anledningar, Grönsinkareviret kanske inte fanns, Klössbergsreviret hade ett sterilt alfadjur och Nornreviret tappade ett alfa djur.

Åke Berglund

Rovdjursansvarig FJVK