Ordförande har ordet

Gott nytt jaktår på er mina vänner!

Ett digitalt årsmöte står återigen för dörren. Även om restriktionerna kommer att släppas så planerar vi ett hybridmöte (fint ord som bara Veronica vet vad det betyder). Det innebär att årsmötet sänds digitalt på Teams, men lokalen på Rödingen är bokad så att den som vill kan komma dit.

Vår verksamhet har varit i högsta grad påverkad under det gångna året. En gång har vi kunnat träffas på riktigt (jägarträffen), och det var fantastiskt att så många kom till vår nya samlingslokal på Rödingen. Folkhögskolan har varit fantastisk men börjar bli väl dyr: vi kan ju inte bara spara in pengar på porto.

Lite verksamhet har vi ändå lyckats genomföra: predatortävling, skyttedag i Tibro och älglagsskyttet som vi i styrelsen beslutat att lägga ner på grund av bristande intresse. Någon annan skytte-relaterad aktivitet kommer att erbjudas istället. After Älg genomfördes sedvanligt, men på en annan veckodag på grund av ändrad älgjaktspremiär.

Hundträningen i vildsvinshägn är populär och blir oftast fullbokad dagen innan den aviseras. Kanske en fingervisning av vart jakttrycket ligger. En känsla är väl, inte bara i vår krets utan överlag, att vildsvinsstammen har minskat 2021. Teorierna är många: vissa säger att det är pandemin som har gjort att folk jobbar hemma och orkar jaga mer på nätterna, andra tror att det är mörkersiktena som gör oss mer effektiva, eller är det så att vi börjar lära oss och blivit bättre helt enkelt? Vad vet jag. Den skenande ökningen av vildsvin har bromsats upp, och bra är väl det för dem som försöker producera mat till våra bord.

Etta på årets snackislista är nog ändå vargen.

Revirhävdande par som patrullerar norra delarna av kretsen, observationer av ensamma individer på olika platser i hela området. Olustigt, bekymrande och frustrerande. Tyvärr är den nog här för att stanna. Hur det kommer att påverka vårt fritidsintresse är svårt att säga, men troligtvis är påverkan inte särskilt positiv. Somliga menar att man inte ska rapportera eller förmedla sina observationer/kontakter med lo eller varg, men jag som hundägare måste få informationen för att kunna avgöra om jag bör släppa i området eller ej. Att inte förmedla vad man har sett tror inte jag är rätt, kommer det inte in några observationer så finns inga rovdjur. Det är bara statistik som räknas. Ring vår rovdjursansvarige Lasse Petterson så hjälper han dig. Han har även provrör för avföringsprover till DNA-analys.

Skulle det värsta hända och ni bevittnar en attack på hund eller tamdjur säger paragraf 28 att man först måste skjuta ett skrämselskott innan man skjuter angriparen. Därefter skall man kontakta länsstyrelsen, absolut inte polisen. Länsstyrelsen bedömer sedan om det har begåtts ett jaktbrott eller ej, till dags datum finns inget fall där länsstyrelsen har överlämnat ärendet till polisen. Vi hoppas förstås att det aldrig kommer att hända.

Saker och ting förändras, känns inte länge sedan som det var exotiskt att få se bäver, vildsvin var något som man åkte och jagade utomlands, dovvilt hörde till Skåne, kronvilt jagades i hägn och varg sågs endast på djurpark. Man kan inte säga annat än att det är ett viltrikt landskap vi lever i.

Även om jaktsäsongen avslutats till viss del så finns det fortfarande en mängd jaktformer att utöva.

Eller som min kära hustru uttryckte det, när undertecknad ifrågasatte behovet av renovering mitt i jaktsäsongen ”Den där jävla jaktsäsongen tar ju aldrig slut, är det inte rådjur eller räv så är det någon jävla kråka som skall jagas” Jo jo också ett sätt att se på det och snart börjar det om igen.

(Det blev renoverat)                                                                       Ha dèt, Frick