Länsmästerskap eftersök 2021

Söndagen den 11 juli arrangerade Jägareförbundet Värmland tillsammans med Karlstad/Hammarö Jaktvårdskrets Länsmästerskapet i eftersök på Södra Sanna i Karlstad.

Vädret var soligt och delvis blåsigt vilket ställde till det för en del hundar. Likaså att det är gott om vilt på markerna, och viltet är vana vid att folk rör sig i skogen då det är ett populärt friluftsområde nära centrala Karlstad. Detta syntes på poängen som i år var något lägre överlag än mot tidigare år.

Tävlingen har olika delmoment som poängsätts allt eftersom provet fortgår. Hundförarna får en historia berättad för sig om hur påskjutningen har gått till och sedan ska hundföraren ställa frågor till skytten och därefter besluta hur eftersöket skall genomföras. Andra delmoment är lydnad vid olika passivitetstest, hur hunden reagerar på skott, spårarbete och samarbete mellan hund och förare. Hundförarna genomför även ett skriftligt prov med frågor som rör eftersök, hundar och jakt. På kollegiet sammanställs sedan all poäng efter genomgång av alla hundar och förares prestationer.

Vinnare 2021 (resultatlista) blev i år igen Karin Björck med den duktiga Labrador Retrievertiken Wild`n Beauty´s No Problem ”Hilda”, Karlstad/Hammarö JVK, På 239 poäng.
2: a poäng Kjell Boström med Jämthundstiken Usteruds Honey ”Flisa”, Sunne JVK, på 222 poäng.
3: a Jan Olsson med Beaglen Swed Pack´s Riddare Just In Time ”Abbe”, Arvika JVK, på 207 poäng.
4: a Lennart Karlsson med Labradoren Duckedups Baikal Teal, Årjängs JVK, på 184 poäng.
5: a Britta Berglund med Labradortiken Labbret´s Vitsvanshjort, Säffle JVK, på 156 poäng.
6: a Robin Hed med Korthårstaxen Vulpes Ruth, Munkfors JVK, på 154 poäng.
7: a Mattias Brunåker med Labradorhanen Djurbergas Be Happy ”Bex”, Grums JVK, på 144 poäng.
8: a Petra Persson med Blandrasen Zorro, Kil/Forshaga JVK, på 118 poäng.
9:a Lars-Göran Lindahl med Jämthunden Åsbråtens Burr ”Boss”, Eda JVK, på 113 poäng.
10:a Tommy Ahlborg med Finska Lapphundstiken Snödrottningens Glittra, Norra Ny JVK, på 53 poäng.
11:a Stefan Holmeberg med Tyska Jaktterriertiken Inkdot´s I Love It Loud ”Siri”, Hagfors JVK, på 52 poäng.

Till vänster Flisa & Kjell, i mitten Hilda & Karin och till höger Abbe & Jan (Foto: Carina Olsson)

Stort Grattis till vinnarna och alla deltagare för fantastiska prestationer! Lycka till på Regionsmästerskapet Karin & Hilda vilket i år går av stapeln på Gotland.

Stort tack till alla domare och figuranter och till Karlstad/Hammarö JVK med ordförande Anders Olsson som var skytt, ordnade grillad korv och dricka till alla, samt var prisutdelare. En jättestor eloge till Anita Malmgren som var tävlingsansvarig och fixat all planering av spåren och en massa fina priser till alla ekipage. Nu ser vi fram emot nästa års länsmästerskap återigen i Karlstad/Hammarö JVK.

Carina Olsson hundansvarig Jägareförbundet Värmland

Sponsorer: