Rovdjursnytt

Enligt almanackan är det vinter, men än lyser snön med sin frånvaro. När vi väl får snö öppnas möjligheten för att bilda oss en bättre uppfattning om vilka och hur många rovdjur vi har.

Varg finns till och från i vår krets, och vad gäller lo har vi under 2017 sannolikt haft flera föryngringar inom vårt område.  För att få ännu bättre och säkrare underlag till fortsatt kvalitetssäkring är det viktigt att observationer eller spår efter varg och lodjur snarast rapporteras till någon av våra spårtolkar i Motala eller via vår rovdjursansvarige i Motala jaktvårdskrets. Vi vädjar till våra medlemmar att vara observanta och rapportera in om man anträffar misstänkta spår eller spillning i kommande snöfall.

Följ gärna utvecklingen via Skandobs: http://www.skandobs.se/  där det även är möjligt att själv lägga in observationer. Skandobs finns också som App till mobiltelefonen via Google Play och Appstore. Lägg in observation direkt på plats i skogen, så ser telefonen/appen till att GPS-positionen blir den rätta.

Inom Motalakretsen har vi också vår egen rovdjurssida: https://krets.jagareforbundet.se/motala/rovdjur/

Kontaktpersoner/spårtolkar i Motala är:

Daniel Hellqvist (070-545 56 60), Länsstyrelsens kvalitetssäkrare

Hans Aba Abrahamsson (070-556 03 27), samordnare för länets spårtolkar norr om E4

Bengt Andersson och Kenth Andersson, spårtolkar

Kommentarer är stängda.