Välbesökt dovviltkväll i Brunneby

Dovviltkvällen i Brunneby den 17/11 med Leif Carlström blev riktigt välbesökt. Omkring 130 jägare och andra intresserade mötte upp och fick en stor portion kunskap av Leif som när han inte är ute och föreläser även arbetar som lärare inom jakt och viltvårdsutbildningen på Öknaskolan utanför Nyköping.

Med klassisk diaprojektor och overheadapparat fick vi åhörare lära oss bland annat att dovviltet:

• importerades till Sverige på 1560-talet av Erik XIV för köttets skull
  • har synen som främsta sinne då den länge levt på öppna fält
  • ofta finns väldigt lokalt (fläckvis) och därför är stammen ofta svår att förvalta
  • bör ha en hög andel vuxna hjortar (gärna 50/50), då annars handjuren helt kan ta ut sig under brunsten
  • inte bör matas med smutsiga rotfrukter eftersom då tänderna slits

Bland hindarna får 80-90% kalv varje år, och nästan uteslutande bara en kalv. Av den anledningen klarar sig dovkalvarna oftast bra mot räv, då hinden kan hålla bra uppsikt.

Med en stor mängd frågor till oss i publiken av typen:

– Vad är detta för individ?
– Ålder?
– Har dovviltet runda eller ovala ögon?

och efter ett felaktigt svar från publiken ”du får en chans till” märktes det att Leif länge arbetat som lärare och gärna vill få sin publik att aktivt delta i föreläsningen.

– Men hur ser du åldern på en hind? undrar någon i publiken. ”Ja, det är svårt” blir svaret, ”men i det här fallet vet jag att hinden är 3 år”.

Leif hade också med sig en stor samling troféer och kvällen avslutades med att dessa förevisades. Vi fick med oss från kvällen att för att få skjuta bort en hjort bör först en hind fällas, och att det bland handjuren egentligen bara är de riktigt gamla som bör fällas. Det går inte att skjuta sönder en klövviltstam med kalvjakt, varför det kan vara fritt fram där.

Ett stort Tack till Leif för en intressant kväll, och även till Gunnar på Brunneby för upplåtande av lokal och förfriskningar med tilltugg till minglet jägare emellan.

Dov_Brunneby_20141117_3

Dov_Brunneby_20141117_7