Förövning inför styckningsutbildning

Torsdagskvällen den 12 november samlades delar Motalakretsens styrelse på Kvarns Herrgård för att känna på och prova ett konceptet med styckningsutbildning. Det är genom Claes-Göran Österlund som denna möjlighet dykt upp, och utbildningen genomförs på lamm. Att stycka ett lamm är väldigt likt att stycka ett rådjur, varför det funkar bra som övningsobjekt.

Kvällen inleddes med en kortare teoretisk del, som bland annat berörde hur köttet är på olika viltslag. Dessutom gick Claes-Göran igenom vilka de olika styckningsdetaljerna på ett lamm/rådjur är, samt en del av de val och alternativ en styckare ställs inför. Därefter vidtog de praktiska momenten, där deltagarna med handledning och assistans från Claes Göran och varandra styckade totalt 6 lamm. Köttet fick deltagarna ta med sig hem.

Under kvällen hanns även en kaffepaus med goda mackor och kakor. Tack för det Ingbritt!

Utbildningen var mycket uppskattad, och om två veckor är det dags igen för några av kretsens medlemmar. Förhoppningsvis kan det bli en återkommande aktivitet, att vid några tillfällen på hösten i samarbete med Claes-Göran sätta upp och hålla denna utbildning.

Avslutningsvis några bilder från kvällen.

Inga kommentarer än.