Avskjutningsrapportering

Nu är det dags att börja rapportera avskjutning allt vilt för jaktåret 1 juli 2017 – 30 juni 2018! I Svensk Jakt 6/2018 finns en inbladad blankett med. På länken nedan nås även årets blankett i elektronisk form.

Avskjutningsrapport_2017/2018

Avskjutningsstatistik är oerhört viktigt och utgör största delen av det som länsstyrelser och naturvårdsverk tar i beaktande när det gäller jaktbara arter, jakttider, tilldelning mm. Avskjutningsrapporterna från Er/Era jaktmark/er (oavsett storlek) är därför mycket viktig för Sveriges viltförvaltning och bidrar bland annat till:

• En grund för att följa viltstammars utveckling och tillstånd
  • Möjlighet att i god tid upptäcka förändringar och trender hos våra viltstammar
  • Underlag för att planera avskjutningsnivåer
  • Underlag för bedömning av jakttider och vilka arter som är jaktbara
  • Beslutsunderlag för olika myndigheter

Jägarförbundet är medvetna att många jägare rapporterar till stora markägare som Sveaskog och Holmen men det är bara viltdata.se som gör anspråk på och siktar på att innehålla en landstäckande rapportering. Därför är rapporteringen till viltdata.se så extremt viktig för oss jägare, för att ge stöd och tyngd i vår argumentation.

Vi hoppas därför att alla hjälper till med att rapportera in avskjutningen, genom att senast den 31 augusti 2018 rapportera enligt något av sätten:

1. Registrera avskjutningen direkt på www.viltdata.se
  2. Skicka ifylld avskjutningsrapport till:
    Viltövervakning
    Svenska Jägareförbundet