KM i Viltspår 2018

Nationaldagen 2018 använde delar av Motalakretsens medlemmar till att hålla Kretsmästerskap i Viltspår. Årets tävling hölls på Bobergs Häradsallmännings marker i trakterna kring flygrakan vid Älvan. Det mycket varma väder som vi hunnit vänja oss vid den senaste månaden, var denna dag ersatt med en betydligt kyligare luft. I skuggan i skogen var det nästan lite kallt. Det var dock fortsatt torr väderlek, och därmed svåra spårningsförhållanden för de fem ekipage som kom till start.

I vanlig ordning lades spåren ut av ett gäng funktionärer kvällen innan.

Själva tävlingen utgörs av 3 moment där varje del resulterar i poäng till ekipagen.

• Spårdelen (max 65 p) – utgörs av ett ca 500-800 m långt spår innehållande 2 st sårlegor samt klöv vid spårslut som ska klaras på 90 minuter
  • Skottplatsundersökning (max 15 p) – utgörs av tre preparerade rutor som hundföraren får undersöka för att identifiera skottskador och föreslå upplägg på lämpligt eftersök
  • Teorifrågor (max 10 p) – tio frågor av flervalskaraktär

Det extremt torra underlaget gjorde som sagt spårmomentet besvärligt för hundarna. I årets tävling var det bara ett ekipage som lyckades spåra hela vägen fram till klöven. När sedan samma ekipage tog full pott i såväl skottplatsundersökningen som i teorifrågorna var årets vinnare solklar. Segrare i 2018 års KM i Viltspår blev Tyskterriern Ester tillsammans med Tomas Strandhag, och därmed återtar 2015- och 2016 års kretsmästare titeln.

Det blir också Ester och Tomas som får representera Motala i årets Länsmästerskap som går av stapeln den 17 juni i med Ödeshögskretsen som arrangör. Stort Grattis och Lycka Till!

På grund av brandrisken fick den sedvanliga korvgrillningen i år ersättas med skinka och potatissallad. Något som så klart smakade minst lika bra.

Avslutningsvis ett varmt Tack till Bertil Pantzar och Stefan Wernersson för upplåtande av mark.