Mörkerskytte – Ett lysande träningstillfälle

Skytte_20140309_6

Den 9 mars 2014 anordnade Motala JvK tillsammans med Jägarförbundet Östergötland mörkerskytte för jägare runt om i Östergötland. Cirka 30 personer befann sig på Kvarns Jaktskytteklubb denna sköna vårkväll. Allt ifrån rutinerade eftersöksjägare till inte alls så gamla och oerfarna jägare, alla var välkomna! Kunskaper delades vidare och diskussioner kring eftersök och etik lyftes under kvällen. Håkan Wiktander från Svenska Jägarförbundet höll i skyttet och stod för mycket bra tips och trix och man ska tänka på när man utövar eftersök i mörker.

Skytte_20140309_2

Lampor och utrustning jämfördes mellan jägarna och Gunnar Larsson från webbutiken ”ficklampa.net” var inbjuden för att visa upp och marknadsföra sina produkter.

Skytte_20140309_4
När det kom till skyttet så delades det upp i fyra stationer. Station ett, fyra avfågningsskott på två mål. Station två, två skott på popupp mål och sedan två skott på löpande vildsvinsfigur. Station tre, två skott på vargfigur 50 meter och sedan två skott med öppna riktmedel på en råbocksfigur. Station fyra, fyra skott på björnfigur och efter det en kortare löprunda för att få upp pulsen sedan avfyra fyra skott på en råbocksfigur.
Skyttet och själva eventet i sig gillades och det blev en fantastiskt trevlig och lärorik kväll!

Skytte_20140309_5

Ett stort tack till Håkan Wiktander, Östgöta jaktskytteklubb och såklart alla deltagande!

Skytte_20140309_7Skytte_20140309_3Skytte_20140309_1