Nya jägare 2017- dag 3

Årets speciellt avsatt skyttetillfällen för nya jägare 2017 är nu genomförda. Vi har under tre måndagskvällar för unga och nya jägare provat på olika typer av skyttestationer med såväl hagel- som kulskytte.

Vid den tredje och sista kvällen var upplägget något friare, där deltagarna i större utsträckning själva efter behov, tycke och smak fick välja moment att träna på. Utbudet bestod av två stationer med kulskytte där båda dessa erbjöd såväl rörliga som stillastående mål, samt en hagelstation med lerduveskytte.

Nytt för denna gång var att vi byggt upp den mobila rälsbana som Jägareförbundet Östergötland köpte in under 2016. Med den går det att få till än mer jaktlika stationer, i terräng och på underlag som de traditionella skjutbanorna inte är i närheten av. Även om det är förknippat med någon timmes arbete att montera banan, ger den ett stort träningsvärde tillbaka.

I ett försök att summera de tre genomförda tillfällena går det inte att undvika det mycket goda skytte som deltagarna visat upp. Titta bara på träffbilderna nedan. Riktigt bra allihop!

Ett stort TACK till Östgöta Jaktskytteklubb för upplåtande av skjutbana och service med korv och dryck. Ett särskilt Tack också till kretsens skytteansvariga Albin och Axel, för väl genomförda tillfällen.

Nu återstår bara höstens ”riktiga” jaktdag på de marker som Jägareförbundet Östergötland disponerar hos Boxholms Skogar. Skitjakt på oss!