Arkiv 2018_1 Jan – Mars

Vår Jaktvårdskonsulent Karin Stoeckmann och Linda Mattisson-Olsson på besök.

Karin och Linda fångade uppmärksamheten hos Jägarna.

Jägareförbundet Olofström har haft årsmöte!

Efter årsmötesförhandlingar höll Rovdjursansvarig i Länsföreningen Linda Mattisson-Olsson och vår nya Jaktvårdskonsulent i Blekinge Karin Stoeckmann intressant föreläsning/information om rovdjur. De berättade även om kommande förändringar vad gäller rovdjursrevir och samordning som pågår. Lo-djur och vargar vet inget om kommungränser eller länsgränser därför pågår en process med samordning och diskussion angående  förvaltnings-plan för Lo-djur.

Kaffepaus på passet i väntan på att stövarna skall börja driva.

Gemensamhetsjakt den 10 februari i Olofström!

Jägare och hundförare anlände i gryningen till samlingsplatsen och signerade Jakt PM och informerades om dagens jakt. En spännande dag med duktiga hundar, förväntansfulla Jägare och ett perfekt väder med spårsnö och några minusgrader. Planeringen fungerade mellan jaktlagen och jägare fördelades på olika jaktområden och på utsatt tid släpptes hundarna när respektive jaktlag stämt av så alla passkyttar hamnat på rätt pass. Vid återsamlingen omkring lunchtid var grillen igång och jägarna minglade och många glada skratt hördes vid gillplatsen där jägarna grillad medhavd och värmde sig med kaffe. Resultatet från dagens insamling inbringade ca 10 000 kr som skall användas för att muntra upp barnen på Blekingesjukhuset. Även Fritzatorpet och Lions Club i Olofström är med och sponsrar.

Hundskall och drev hördes men på detta pass vinklade drevdjuret i granskogen vid vattendraget och lurade även jägarna i Harsjömåla.

Hundskall och drev hördes men på detta pass vinklade drevdjuret i gran-skogen vid vattendraget och lurade även jägarna i Harasjömåla´s Jaktlag.

Årsmöte Jägareförbundet Olofström med föredragning och diskussion om Lo-djur och Varg (Rovdjurs-stammen i Blekinge)

Datum 26 februari 2018 klockan 19.00

Plats Folkets Hus i Kyrkhult

Årsmötesförhandlingar
Fika
Föredragning och Diskussion om Varg och Lo-djur med
Linda Martinsson från Länsföreningen

Nya och gamla medlemmar hälsas Välkomna

En varg var synlig på tisdagsförmiddagen i gränstrakterna mellan Småland och Blekinge. Bilden är en arkivbild. Den observerade vargen var mycket ljus. Foto: Heiuko Junge /NTB /TT

Varg synlig flera gånger i gränstrakterna
mellan Småland och Blekinge. Bilden är en
arkivbild.  Foto: Heiuko Junge /NTB /TT

Nu har vi haft nytt Varg-besök.

Se under nyheter, verkar tagit den vanliga rutten som förra gången, då den ca 4 km därifrån strax utanför Kyrkhult.

Från jakten 2017,Janne Tumelius och Michael Örknér överlämnar pengar från Jägarna i Olofström till Barnavdelningen på Blekingesjukhuset.

Då var det dags igen att förbereda hagelbössorna för årets stora gemensamhetsjakt den 10 februari!

(Blir det dåliga isar ställer vi in jakten eftersom räven ofta tar vägen över isen och vi vill inte riskera jaktkamraten stövaren liv som annars kan gå igenom isen.)

Samtliga kommunjägare på Jägaretorpet är varmt välkomna att bjuda in alla era övriga jaktkompisar. Vänligen kontakta dagens jaktledare så vi får in namn på jägarna. Samling vid Fritsatorpets parkering klockan 07.15, Obs! kom i god tid för signering av jakt PM. Gemensam fotografering klockan 07.30. Hundsläpp ca 08.00 och runt lunchtid så tänds grillen vid sjön vid Fritsatorpet. Ta med egen mat o dryck till grillen.
INSAMLING till barnsjukhuset i Karlskrona, startavgift minimum 50 kr som läggs i hatten på parkeringen, vill du lägga mera blir barnen glada. Du som inte är där kan skänka pengar med swish nummer 123 539 85 24 eller bankgiro Jägaretorpet 5722-1418, Märk inbetalning med Barnsjukhuset.
Medverkande Jaktlag där samtliga använder Radiokanal 4. Mer information vid samlingen.
Olofströms Jakt och Viltvård, Hessbos nya Jaktlag (Rävaryd), Harasjömåla, Baggeboda/Brokamåla, Harasjömåla, Harasjömåla Södra med gäster. Skåne – Blekinge Stövareklubb planerar med jakthundar. Vi jagar på ca 6 500 hektar.

Huvudansvarig Jaktledare Michael Örkner Tel 073-851 43 05, Biträdande Gert-Ove Åkesson Tel 070-812 56 91
Ansvarig Skåne-Blekinge Stövareklubb Sven Berntsson Tel 070-919 09 58.

Sven Berndtsson´s stövare som alltid gillar att vara med på Viltvårdsdagen när de får extra mycket uppmärksamhet och klappar.

Sven Berndtsson´s stövare som alltid gillar att vara med på Viltvårdsdagen.

Jägare på pass rävjakten 2016 för insamling till barnavdelning på sjukhus.
Jägare på pass vid rävjakten 2017.

Ungdomar som vill följa med på jakten och gå med någon hundförare och se hur en stövare jobbar
i skogen tillsammans med Husse kontakta Ungdomsansvarig i Michael Örkner eller Sven Berntsson.

Jägareförbundet Olofström i samverkan med bygdens Jägare, gästjägare och Skåne – Blekinge Stövareklubb.

Jägaretorpet - En del av verksamheten i Jägareförbundet Olofström.

Jägaretorpet – En del av verksamheten i Jägareförbundet Olofström.

Dagordning 21 januari med Jaktledare

Snart dags för årets 1:a Teoriprov för Jägarskolan i Olofström

24 januari klockan 18.00 är det teoriprov för några elever från distansutbildning och en blivande jägare från pågående cirkelkurs med Provledare Michael Örknér från Jägareförbundet Olofström.

Nästa Teoriprov för cirkelmedlemmar planeras någon kväll månadsskiftet mars-april. 3 mars samlas nya och gamla skjutledare i Mörrums Jaktskytteklubb för genomgång. Vi planerar starta övningsskytte efter 3 mars. Vid provet skall foto medtagas och avgiften för provet på 250 kr svischas på plats.