Arkiv 2016 Februari

Arkiv Februari 2016, Information som visats på startsidan.

Unghundsträning på Räv vid Jägaretorpet lördag 20 februari.

Huvudansvarig Ari Hyvönen, Biträdande Jaktledare Jimmy Norrman, Hundansvarig Gert-Ove Åkesson.

Gert-Ove vill träna unghunden som är en Smålandsstövare. Kan bli något/några ”korta drev” och vill ni hjälpa till att passa för hunden på Räv, anmäl er till Jakten via Jourhavande Jägare eller via Easyhunt.  Avgiftsfri dag, träning av hund.

Jägarna donerar medel till Barncanceravdelningen på Blekingesjukhuset

För ett 10-tal år sedan förekom samjakt på Hare och Räv på ca 7000 hektar. På initiativ från Jägare på Kommunmarken har det startat upp igen, men nu skänker alla deltagare pengar till Barncanceravdelningen på Blekingesjukhuset som lämnas över personligen av representanter från Jägarna i Olofström. Jägarna var nöjda med dagen och nytt försök görs till nästa år. Klicka på rubriken för att läsa reportage från Jakten (Länsförening), under ”insamlingsbössan” finns länk till Bildkollage (Jaktvårdskrets) och även till Svensk Jakt (Riksplan) där vi uppmärksammats för info till alla läsare i Sverige och ”World wide”. (Så bra kan informationen flöda i vår Jägarorganisation.)

Jägarnas "Insamlingsbössa" till Barncanceravdelningen på Blekingesjukhuset Lämnas över personligen av representanter från Jägarna i Olofström. Jägarna bidrog med olika summor, Jägareförbundet Olofström bidrog med 1000 kr och även Fritzatorpet som lånade ut parkeringen och grillplats bidrog även med pengar.

Bildkollage från Jakten, klicka här!   Vi finns även med på webben för Svensk Jakt, kul när vi når ut!

Michael Örkner hälsar Jägarna Välkomna och berättar om planerad jaktdag och utdelning av Jakt-PM inför dagens jakt.  Erling Nilsson med stor erfarenhet berättar om tidigare jakter på Räv och Hare. Paus strax innan Hala-kärret, under tiden en av hans stövare är på sök någon kilometer bort enligt peijlen. Så här är brasan och ny teknik samlad under diskussionen.

————————————–

kottermometer_22
Planera Julklapparna redan nu med Viltkött!

Ge bort viltkött till någon som inte jagar. En hållbar, god och hälsosam klapp, dessutom värdefull. Lägg gärna med ett recept, du hittar många i vår receptbank.

———————————————————————

årsmöte_klubba

Årsmöte Jägareförbundet Olofström

Plats Folkets Hus i Kyrkhult Klockan 19.00

1. Årsmötesförhandlingar
2. Föredrag om Hjortar från seminarium och erfarenheter med Hjortar utanför köksfönstret av Bengt-Olof Nilsson.

dagordning årsmötet Jfo 2016-02-29

——————————————————

jägarskolan
Jägarskolan 2016 med 12 nya Jägare pågår!

Teorilektioner pågår och när det blir ljusare om kvällarna skjuter vi på Mörrums Jaktskyttebana.

——————————————————————