Arkiv 2016 mars – april

Arkiv Mars-April 2016, Information som visats på startsidan.

blekinge_kretsarÅrstämma Jägareförbundet Blekinge

7 april i Ronneby

Representanter från Olofström har fått personlig kallelse. Till att representera Jägarförbundet Olofström på Länsföreningens stämma. Från Jägareföbundet Olofström  är följande valda Janne Tumelius, Tommy Holmgren, Mikael Örkner, Gert-Ove Åkesson och Vidar Holje. Som ersättare valdes Michael Björkman, Jakob Sandström, Matti Nilsson, Erland Eriksson och Peter Kimberg.

————————————–

jtorp_ny_liten

10 april klockan 17.30 möte med Jaktledare/skyddsjägare på Jägaretorpet

Kallelse är utskickad tillsammans med dagordning.

————————————–

Vargporträtt Kolmården. BLT Out.jpglåg

”Förbundet gör skillnad för Jägarna nästan varje dag”

För cirka två veckor sedan gjorde Svenska Jägareförbundet en stor insats för att rädda vinterns vargjakt. – De som följer förbundet kunde se ett antal artiklar och inlägg för att skapa tryck i frågan. När jag också får höra vilket arbete som sker bakom offentligheten kan jag inte annat än att bli stolt, säger Thomas Björklund ordförande för Jägareförbundet Dalarna. Läs vidare på central webb

———————————–

lokatt_snow
Lodjurshona med 2 små ljusa ungar fastnade på bild nordväst om Olofström och även en Lo-rapport från nordöstra Olofström

När ni observerar Lo eller Varg, promenerar, åker skidor eller är ute och inventerar spår i den snön som föll och hittar spår efter Lo eller varg kontakta vår Rovdjursspårare i Olofström för registrering. Rovdjursspårarna har ett positivt samarbete mellan Länsstyrelsen i Blekinge, Olofströms Kommun och Jägareförbundet Olofström med utplacerade kameror i skogen på strategiska ställen där observationer gjorts tidigare år.  Observationer och kvalitetssäkring är viktigt underlag om vi skall ansöka om skyddsjakt, rapportera alla observationer fram till 1 mars. Underlaget användes av berörda beslutsfattare och rovdjursgruppen som underlag för eventuell skyddsjakt.

—————————-