Arkiv 2017_4 April

Extra årsmöte i Olofströms Älgskötselområde 23 mars 2017 klockan 19.00

Läs mer på länk till Olofströms Älgskötselområde.

Foto: JL Andersson

Projekt Förvaltningsområde för Vildsvin i Jägareförbundet Olofström är igång!

Filmen från Slänsmåla Jaktlag 2016.Video tagen av Magnus Gustafsson.

Extra årsmöte i Olofströms Älgskötselområde 23 mars 2017 klockan 19.00

Jägaretorpet, Motioner som vi gick igenom och skapade i december på Jaktledaremöte är inlämnade till styrelsen för behandling på årsmötet. Under motioner står det Lars-Peter Runeson, men öppnar ni dom så står det från Jaktledare på marker tillhörande Olofströms Kommun. Det är både önskemål på stadgeändringar och förslag på avskjutningsregler och restriktioner inför höstens jakt 2017.

Läs mer på länk till Olofströms Älgskötselområde.

Datum söndagen 9 april 2017 Plats Mörrums Jaktskyttebana

Starttid 09.00 – 13.00.

Mörrums JSK Välkomnar alla till sportingtävlingen i år.
I år blir konceptet en ny variant och kommer att köras på Sportingbanan i ett kompakt utförande.
För att så många som möjligt skall få skjuta kommer vi att ha rullande skjutlag vilket gör att man helt enkelt fyller på efter hand på platta 1 som skytt går från skjutplatta 5 och alla skyttar flyttar ett steg.

För er som inte är vana vid denna form av skytte rekommenderas att se hur det går till då andra skjuter eller helt enkelt fråga på plats så hjälper vi till.

Inbjudan till tävlingen med mer information finns här.

Elektronisk Markering vid Älgbana.

Jägareförbundet Olofström har nu Michael Örknér invald i styrelsen för Mörrums Jaktskytteklubb

Var med och stötta och kom på tävlingar och träningsskjutning på Jaktskyttebanan i Mörrum.  Övriga i styrelsen i MJSK.   Jägarskolan i Olofström använder banan i Mörrum och Michael är under våren klar som provledare för teori- och uppskjutningsprov för Jägare-examen.

Skjutvallen upprustad 2017 och väntar på besiktning.

Jägarskolan på besök Jaktia i Svängsta. patronhylsa till Gevär på bild..

Jägarskolan på besök Jaktia i Svängsta. patronhylsa till Gevär på bild.

Jägarskolan på besök Jaktia i Svängsta. Lars Engdahl visar gevär som troligen använde hylsor från Bruket i Olofström för hemma-laddning.

Jägarskolan i Olofström besökte Jaktia i Svängsta

Hittade gevär som använde patroner som var omnämnda i Facebook på bruket i Olofström. Spännande, kanske kan vara något för historiska att förvara på museum i Olofström eller patronhylsa på Jaktia i Svängsta.

Årets elever i Jägarskolan 2017.

Olle provade 2:a skjutomgången precisionsskjutning med skjutkäpp. Foto: LPR

Olle provade 2:a skjutomgången precisionsskjutning med skjutkäpp.
Foto: LPR

Precisionsskjutning med Jägarmässigt stöd, Maria satt 4 skott på en "5-krona". Foto: LPR.

Precisionsskjutning med Jägarmässigt stöd, Maria satt 4 skott på en ”5-krona”.
Foto: LPR

Förra gången: Precisionsskjutning på 80 m med jägarmässigt stöd och skjutning från skjutstol med stöd har genomförts som andra skjutövning. Vid första tillfället vandrade besökte vi de olika skjutmomenten som ingår i Jägar-examen samt improviserade säker vapenhantering med med ”atrapp” till hagelgevär och diskuterade avståndsbedömning. Vid nästa tillfälle torsdag denna veckan är det dags att börja skjuta lerduvor.

Måsar i Olofströms centrum, Jägarkåren hjälper Olofströms Kommun

Jägarkåren i Olofström hjälper Olofströms Kommun. Brev utskickat av Kommunledningsförvaltningen till större fastighetsägare eller fastighetsförvaltare i Olofström. Måsarna bygger bo på taken och genom ett förebyggande arbete tillsammans skyddsjägarna kan det minska problemen.

Radio Blekinge besökt Olofström, lyssna på nyhetsinslaget.

elektronisk markering som Jägareförbundet Olofström varit med och sponsrat.

Samling rådjurshorn i Kyrkhult. Foto LPR

Kanske har du rådjurshorn för bedömning?
Foto LPR

Hornbedömningsdag på Eriksberg 14 maj

Den 14 maj har Eriksberg tillsammans med Svenska Jägareförbundet en dag i viltets tecken… klicka här och läs mera om hornbedömningen.

Fabian som är vänsterskytt har hittat skjutställning med stöd på höger ben.

Olle som är högerskytt stödjer sig på vänsterbenet.

Stilstudie av Lars från Mörrums Jaktskytteklubb. Vänster ben fram som stöd och avslappnad i hela kroppen. Foto LPR

Jägarskolan i Olofström har skjututbildningen på Mörrums Jaktskyttebana.

Nu är första omgången genomförd med lerduve-skjutning som alla upplevde mycket positivt. Ett Tack till Lars (skytt från Mörrums Jaktskytteklubb som ni tidigare såg på hemsidan med stilstudie hur man skall få en avslappnad utgångsställning vid hagelskytte, som dessutom under kvällen höll en 30 min undervisning av lerduveskytte för Olofströms-eleverna). Till att vara första gången med lerduvor lyckades eleverna mycket bra, en elev sköt ner 18 av 25 duvor.

Lördag 29 april börjar vi med markmål med hagelskytte på rörlig plåtfigur av rådjur och älgskytte med kaliber 22 på 50-metersbanan med elektronisk markering som Jägareförbundet Olofström varit med och sponsrat.

Bild från elektronisk markering på älgbanan.

Jägarskolan i Olofström har börjat övningsskjutning på älgbanan med klass 1 på Mörrums Jaktskyttebanan.

Eleverna är klara med teoriproven och det är snart dags för uppskjutning. 2 av eleverna provar att skjuta upp på söndag och övriga i gänget tränar lerduveskytte på lördag fm och fortsätter på em att träna svingen med kaliber 22 på älg på vildsvinsbanan som ligger nedanför älgabanan.  På älgbanan för klass 1 pågår uppskjutning med Kenneth Pettersson´s elever på lördagen som är klara med övriga prov. Provledare från Jägareförbundet Olofström är nästan helt klar som auktoriserad provledare.

Tappert Team som väntar på sin tur för att skjuta.