Arkiv 2016 december

Chilli

Chilli      Foto Janne Tumelius

Klövviltsjakt för nyblivna jägare

3-4 december anordnar Jägareförbundet Blekinge klövviltsjakt för nyblivna jägare och ungdomar. Ungdomsansvarige Michael Örknér deltar som ledare för Jägareförbundet Olofström

Jägareförbundet Blekinge inbjuder till klövviltsjakt.. Läs mer här

fjalljakt-anja-kjellsson_700

Säg vad du tycker – Medlemsundersökning

Varje år gör Svenska Jägareförbundet en webbundersökning för att få reda på vad medlemmarna tycker om de insatser och arbete som utförs.

2016-11-14

Undersökningen är en webbenkät som visar på trender och attityder bland medlemmarna. Med jämna mellanrum görs också en större statistiskt säkerställd undersökning för att få ännu bättre underlag kring medlemmarnas önskemål och synpunkter om förbundet. I år är undersökningen även öppen för jägare som inte är medlemmar. Resultaten kan då separeras och se på skillnader mellan medlemmar och ickemedlemmar.

Delta i undersökningen och berätta vad du tycker om Svenska Jägareförbundet.

Till undersökningen!

logo_sjflogony1000Krypskyttet mot jägareförbundet kan Slå mot hela folkrörelsen!

Allt det vi tar för givet när det gäller jakten, är inte det. Krafter verkar återkommande för att underminera jakten, viltvården och den samhällsnytta vi jägare gör..
Läs hela innehållet!

Jägarskolan i Olofström med högvilt startar 17 november

Vill du anmäla dig eller veta mera om kursen ring Priscilla Omdal telefon 0454-993 37 (4 platser kvar). Vi använder Jägarskoleboxen vid utbildningen.

jägarskolan

viltdata_älgNy version av Viltdata

Välkommen till Viltdata

Viltdata ägs och administreras av Svenska Jägareförbundet och är en del av förbundets allmänna uppdrag gällande viltövervakning och älgförvaltning. Här kan du se statistiken vi Jägare rapporterar in. Rubriker: Varför Viltdata, Vad används data till, Instruktioner, Se statistik och Kontakta oss. I Jägareförbundet Olofström har alla Älgjaktslag registrerade rapportörer som skall rapportera in avskjutningsstatistik för allt vilt. Du kan se statistik utan att vara inloggad. Gå in på nya viltdata och läs mer!

Jägare rapporterar och får tillbaka sammanställningar

På viltdata kan du och ditt jaktlag rapportera avskjutning och biologiska data som slaktvikter. Du kan även rapportera viltobs, till exempel älgobs eller klövviltobs. Vilka obsmetoder som finns tillgängliga beror på var i landet du jagar. När rapporteringen gjorts uppdateras statistiken omedelbart till underlag för förvaltning och övervakning av det jaktbara viltet där du bedriver jakt. Du måste vara inloggad för att rapportera.

Vildsvinspasset – nytt från Jägareförbundet

Foto: Thomas Olsson

Sen tidigare finns Björnpasset och nu kommer även VILDSVINSPASSET

Vildsvinspasset – filmen. Så skjuter du rätt!

Vad kan du om älg och Älgjakt?

Foto: Kjell Erik Moseid

Testa dina kunskaper om älgar och älgjakt i Svensk Jakts frågetävling. De rätta svaren får du direkt efter att du svarat på samtliga frågor. Gör frågetävlingen flera gånger eftersom ett urval av ett större antal frågor slumpas ut varje gång du deltar.Älgjakten i Olofströms Skötselomåde börjar lördagen 22 oktober (Observera den nya Jakttiden.)

Den_svenska_jakten_kulturarv

En komplett jägarexamen – fyra prov

1. Består av ett teoretiskt prov

2. Hagelgevärsprov (Trap + dubbelskott på löpande rådjur 28 hagel i respektive figur, avståndsbedömning)

3. Grundprov kulgevär (4 Skott från Skjutstol och 4 skott med Jägarmässigt stöd)

4. Högviltprov kulgevär

Turistfolder för Olofström

Välkommen till Jägartorpet i Olofström och jakt på  ca 2000
hektar

Kontakta Jourhavande Jägare eller http://www.visitolofstrom.se/ om du vill bilda ett eget Jaktlag över en helg eller vardag och övernatta på Jägaretorpet. Vi ansvarar för Jaktledare och spårhundsekipage. Öppet för alla Jägare även utanför Olofströms Kommun. För mer information se https://krets.jagareforbundet.se/olofstrom/ under flik Någonstans att Jaga i meny till vänster.

Welcome to Jägartorpet in Olofstroem and hunting on 1700 acres

Contact the on-call hunter or http://www.visitolofstrom.se/  if you want to form their own Hunting Team over a weekend or weekday and stay overnight at Hunters Croft. We are responsible for the hunt leader and tracking rig. Open to all hunters outside Olofströms Municipality. For more information see https://krets.jagareforbundet.se/olofstrom/  in tab Somewhere to hunt in the menu on the left.

Den_svenska_jakten_kulturarvbli_medlem_button

Du är Välkommen, klicka på knappen Bli medlem så kan du vara med och påverka frågor som berör Jakten och förvaltningen av våra Svenska Viltstammar. Vår Förbundsordförande upprepade orden som hans föregångare också uttryckt ”Medlemmen är i centrum och Jägareförbundet skall jobba som en demokrati och inte styras med centrala beslut”. Det är medlemmarna som väljer styrelse och inte styrelse som väljer medlemmar.  Demokratiska beslut skall följas. Som medlem får du 2 tidningar i månaden ”Svensk Jakt Nyheter och Svensk Jakt”. Vill du påverka bli medlem i Jägareförbundet Olofström välj först Jägareförbundet Blekinge därefter Olofström.