Arkiv 2017 mars

Årsmöte Jägareförbundet Olofström

Gert-Ove Åkesson valdes in som ny styrelsemedlem! Övrig val redovisas när protokoll är justerat. Efter årsmötesförhandlingarna föredrogs en förstudie för ”Naturturism i Olofström med primärt fokus på Jakt & Fiske” och utvalda delar från kurs angående ”förvaltningsområde för vildsvin”. Verksamheten lokalt  i Jägareförbundet Olofström finns med som bilaga i förstudien Naturturism i Olofström som drivs av Olofströms Kommun.

Helgens Rävjakt i Olofström

Fantastisk trevlig jaktdag där syftet även var att samla in pengar till sjuka barn på Blekinge sjukhuset. Detta år fick vi in 4150kr. Förra året inbringade 3800kr. Två rävar fällde Team Baggeboda. Övriga jaktlag fick äran att höra räv-drev mest hela dagen. Tyvärr så gick några i gryt. Hundansvariga från Skåne Blekinge stövarklubb tackade för förtroendet och hoppas att detta fina samarbete fortsätter även kommande säsonger. Vill än en gång tacka alla för ert engagemang och hoppas att vi syns nästa jaktsäsong lörd den 10/2-2018 där vi även ska få med harjakten också.
Jägarhälsningar
Michael Örkner/ Gert-Ove Åkesson.

Bildkollage från dagen.

kryssningen_17_18_marsKalendern Nationellt

Jaktkryssning fredagen den 17 mars kl 12:00,

Ett helt skepp fyllt av jaktaktiviteter! Det blir verklighet den 17-18 mars 2017 då Swedish Game Fair bjuder in till Jaktkryssningen.

Hundratals jägare kan inte ha fel – räkna med att Jaktkryssningen kommer bli en riktig snackis. Det blir ett helt dygn av föreläsningar, jaktmässa, workshops, musik, underhållning, god mat och dryck och inte minst trevligt umgänge.

Läs hela Kalenderhändelsen

Ungdomsjakt i Sjöarp med rävjägarna Anton och Albin från Kyrkhult. Foto Michael Örknér

Ungdomsjakt i Sjöarp med rävjägarna Anton och Albin från Kyrkhult.
Foto Michael Örknér

Ungdomsjakt i Sjöarp 2016.

Klövvilt och mård för nyblivna jägare uppmärksammat på sidan 76 i senaste numret av Svensk Jakt.

Blekinge Naturbruksgymnasium. Jägareförbundet Blekinges ungdomsgrupp och Sjöarps jaktklubb ordnade första helgen i december en klövviltsjakt för blivande jägare.

Läs hela artikeln i Svensk Jakt Nr 2/3 på sidan 76, inskickad av Sven-Erik Harrysson.

Varg framtass 20170307

Varg Kyrkhult 20170307

Varg baktass 20170307

Varg Kyrkhult 20170307

Rovsjursansvarig Emil Tumelius anlänt med sin spårtolk från utbildningen.

Ljus varg sprang över vägen vid Forneboda. Dock ej denna varg.

Varg synlig strax utanför Kyrkhult 2017-03-07

Vargen observerades av Lars-Peter Runeson när den sprang över vägen klockan 09.10 strax utanför Kyrkhult. Vargen var ljus och tog ett par snabba skutt över vägen. Rovdjurs ansvarig i Jägareförbundet Olofström var på plats med sin spårtolk från utbildningen och strax efter anlände Le Carlsson. Klockan 13.00 ringde Le observatören och sa köp nu en trisslott idag för det är inte alla som får se en varg i vilt tillstånd.  Strax efter kom SMS från Länsstyrelsen om observationen hade kvalitetssäkrats. Om möjligt öka tillsynen på stängsel och djur i detta område. Kontakta Länsstyrelsen vid ytterligare observationer eller om du bor i Olofström Kontakta våra spårtolkar i Jägareförbundet Olofström. Finns mer information längre ner på denna sida. En ljus varg var observerad i Eringsboda 2017-02-27 i närheten av tamboskap.

Länk till kontaktpersoner och kvalitetssäkare.

Jägarskolan på besök Jaktia i Svängsta. patronhylsa till Gevär på bild..

Jägarskolan på besök Jaktia i Svängsta. patronhylsa till Gevär på bild.

Jägarskolan på besök Jaktia i Svängsta. Lars Engdahl visar gevär som troligen använde hylsor från Bruket i Olofström för hemma-laddning.

Jägarskolan i Olofström besökte Jaktia i Svängsta

Hittade gevär som använde patroner som var omnämnda i Facebook på bruket i Olofström. Spännande, kanske kan vara något för historiska att förvara på museum i Olofström eller patronhylsa på Jaktia i Svängsta.

Årets elever i Jägarskolan 2017.

spar_mårdhund  foto_mardhund

Samtal från Olofström om Mårdhund?

Observation av djur som man tror var en Mårdhund rapporterades 20170210, 2 dagar efter observation. Eftersom grävlingarna normalt skulle ligga i ide nu, är de utanför gryten och flera observationer är gjorde på grävling i Olofströmstrakten. Om ni fler observationer görs fotografera spåret och lägg en penna, snusdosa, kam, vante… bredvid spåret när du fotograferar. Ring Jourhavande Jägare/Viltvårdare 070-37 99 373 som bistår med spårtolkning.

Se denna länken för att läsa mer om Mårdhund och hur man kan skilja den från liknande djur.