2014 Bilder från verksamheten

Projekt och bilder från verksamheten på Jägaretorpet Jaktåret 2014.

Andflotte för änder, kanske kan vi även locka fågel från centralorten och decimera stammen. Foto Jimmy Norrman

Foto Jimmy Norrman

Andflotte Foto Jimmy Norrman

Andflotte
Foto Jimmy Norrman

Utsättning änder. Foto Jimmy Norrman.

Utsättning änder.
Foto Jimmy Norrman.

Uppskjutning för skyddsjägarna

Foto Janne Tumelius Organisationen har 15 skyddsjägare som har tillstånd och ansvar att skjuta inom Detaljplanelagt område inom Olofströms Kommun. Tillståndet gäller i 3 år innan det förnyas och sökande till Polismyndigheten är Olofströms Kommun. När uppdrag utförs bedöms Jägaren som anställd på Olofströms Kommun enligt försäkringsvillkor. Uppskjutning/Kontroll skall göras varje år för att få tjänstgöra som Jourhavande Jägare.

Foto Janne Tumelius

Väntande skyddsjägare medan Christer koncentrerar sig. Foto Janne Tumelius

Väntande skyddsjägare medan Christer koncentrerar sig.
Foto Janne Tumelius

Skyddsjägare vid hagelskytte. Foto Janne Tumelius.

Skyddsjägare vid hagelskytte.
Foto Janne Tumelius.

Ny grillplats på Jägaretorpet

Grovplanering gjord för nya grillplatsen. Foto Rolf Martinsson

Grovplanering gjord för nya grillplatsen.

Stommen nästan klar till nya grillplatsen. Foto Rolf Martinsson

Stommen nästan klar till nya grillplatsen.

Tak till nya grillplatsen. Foto Rolf Martinsson

Tak till nya grillplatsen.
Foto Rolf Martinsson

Samma dag som grillplatsen byggdes var det ett gäng som gjorde ny steg (halkfria) till trappan som leder till samlingsrummet.

Reparation och nya steg till på trappan till Samlingsrummet. Foto Rolf Martinsson.

jtorp2_nya_steg_trappa

Grillplatsen färdigbyggd med Bergkross och ny matjord. Nu väntar vi bara på invigning. Foto Lars-Peter Runeson

Foto Lars-Peter Runeson

Medvindsmässa 2014

Gert-Ove Åkesson och Janne Tumelius förbereder och skär upp kött från Älg, vildsvin och nötkött rökt hos Ragnar Johansson slakteri i Mjällby. Foto Michael Örkner.

Foto Michael Örkner.

Mårten Eriksson, Gert-Ove Åkesson och Michael Björkman från Jägareförbundet Olofström möter besökare på Medvindsmässan som vill smaka på viltkött från Olofströms skogar. Foto Michael Örkner

Foto Michael Örkner

Olofströmshus kallade samtliga nationer som serverade mat på Medvindsmässan och visade tacksamhet att vi ställde upp, här är några representanter från Jägareförbundet Olofström tillsammans med representant från Olofströmshus. Foto Michael Örkner

Foto Michael Örkner

Hundträning på Jägartorpet

Lite träning och väntan på att söka upp spåret.

Matilda med sin Labbe Ikaros (3år) efter utfört spårprov, här får Ikaros beröm efter sitt 1:a spårprov stolt bär han upphittad klöv.

Träningskväll på Jägartorpet, med blandning av hundar med erfarenhet och test av otränade hundar. Håll utkik efter nästa träningskväll,

Träningskväll på Jägartorpet, med blandning av hundar med erfarenhet och test av otränade hundar. Håll utkik efter nästa träningskväll.

Vildsvinsåtel med Viltvakt

Projekt med byggnation startat månadsskriftet Januari/Febuari 2015, Ansvarig Projektledare Jimmy Norrman.

Info viltvakt

För vattenskydd använder jag 10 lit oljedunk delad , inuti sätter jag en 12 mm plyfaskiva att fästa nyckelskåpet i.

I nyckelskåpet sätter jag ytterligare en flyfabit lagom stor till viltvakten borrar hål för extern antenn samt radioantennen som har kontakt med rörelsesensorn och tillverkar bygel för batterit i locket.

Måste vara extern antenn fungerar inte annars när viltvakten sitter i nyckelskåp.

I sidan på rulltunnan 60 lit borrar jag 3 st rader med fyra hål i varje rad samt 4 st i botten storlek på hålen är 13 mm, i tunnan läggs plastlådan med rörelsesensorn

några varv eltejp runt plastlådan är bra.

Material (Priser 2014)

Viltvakt Hylte Lantmän alt kontakt www.tripolar.se

Biltema

1 st Nyckelskåp med lås                artnr 86-667

1 st Förvaringsburk plast 570 ml  artnr 85-441

Kjell o Company

1 st Mobilantenn      artnr 30-062

2 st Batterier            artnr 32-711  12 volt 5.0 ah

1 st Batteriladdare   artnr 44-535

Alt använda 7.2 ah batteri

Clas Ohlsson

2 st Batterier           artnr 36-5460  12volt 7,2 ah

1 st Batteriladdare  artnr 36-4019

1 st Ledlampa Osram Spylux artnr 36-3894

Vid användning 4,5 / 5,0 ah batteri räcker dom ca 14 dagar alt 7.2 ah räcker dom ca 3 veckor.

Simkort använder dels kontantkort samt vid mycket aktivitet och många med på larmen kör vi med årskort fria sms för 499:00 från Telia.

Bifogar lite bilder på hur jag gjort hör gärna av er om ni har mera frågor den första jag gjorde har vi haft i 3år fungerar kanonbra.

Det gäller bara att placera torn och tunna så man kan smyga dit utan att dom märker en men det brukar gå bra lite känsliga för vind.

Rulltunna 60 lit

Upphängning tex under torn med 7,2 ah batteri