Unga jägare på harjakt

Visst vill ungdomar bli jägare. Det kan Ovanåkers jaktvårdskrets skriva under på. Kretsen arrangerade harjakt i Sidertjärn, Tandsjöborg, under en novemberhelg.
Tolv unga killar slöt upp.

Tre stövare skulle göra livet surt för hararna i trakten. Jon Uddas, Fredrik Hansson och Niclas Schönnings gick med hundarna på lördagsmorgonen och tre jakter var snart ett faktum. Tyvärr var föret inte det bästa, med frusen mark som slet hårt på hundarnas tassar. Två av de duktiga stövarna skadade sig, en av dem så svårt att den inte kunde jaga mer under helgen.
Trots fina drev sköts ingen hare på lördagen. Däremot avgjorde en skyttetävling där deltagarna ritat varsin hare på ett papper. Papperet sattes därefter fast i ett bildäck och de unga jägarna fick sedan skjuta mot figuren, som kom studsande. Flest hagel inom en cirkel i figuren vann. Fina priser delades ut, priser som skänkts av lokala företag.

Likaså fixades en frågetävling om harar och harjakt, men finna priser till de som hade flest rätta svar.

På söndagen kom värme och regn. Men trots de usla, dyblöta förutsättningarna lyckades en av stövarna få en hare på benen. En hare som dessutom sköts av Joakim Söderberg, som aldrig tidigare jagat. Glädjen var stor över det kritvita bytet och det visades hur man tar ur en hare.

Ungdomsverksamheten har tidigare haltat en del inom Ovanåkerskretsen. Men nu har det blivit ändring på den saken. Tidigare i höst ordnades hagelskytte och nu följdes skyttet alltså upp med harjakt. Kretsen bjöd samtliga ungdomar på mat och logi – enda kravet var att de skulle vara ungdomsmedlemmar i Jägareförbundet. Tack vare jakthelgen har Jägareförbundet berikats med sex unga jägare.
Tack till er som gjorde helgen möjlig. Ni är en ovärderlig resurs!

Olle Olsson