Viltvårdskväll på Stensnäs

Aktiviteterna inom Jägareförbundet Blekinge Sydväst har under våren varit flera.

Viltvård på Stensnäs

Denna kväll var det viltvård för fältvilt som stod på programmet. Att komma till Stensnäs och få en guidad tur av viltmästare Ove Johansson är både trevligt och mycket lärorikt.

Allt görs inte på ett år, Ove startade sitt viltvårdsarbete för ca 15 år sedan och känner att nu så har han nått ganska långt. Han testar hela tiden nya växter och buskar, man blir aldrig riktig klar säger han.

Viltvård på Stensnäs

Efter att varje år har planterat och sått är det nu mest underhåll av biotopen. Buskar och växter måste underhållas och tuktas för att ge maximalt skydd och foder. Deltagarna blev guidade runt på både fält och skog för att se hur Ove har löst viltvården på Stensnäs, vilka växter och örter som passar för fasan och övrigt fältvilt.

Viltvård på Stensnäs

Efter att gjort två rundvandringar och fått se hur det ser ut i praktiken avslutades kvällen vid ett nyöppnat kväve/viltvatten.

Viltvård på Stensnäs

Många har säkert fått goda idéer från denna  guidning  på hur man kan skapa fina förutsättningar för viltet på sin jaktmark.

Nu är det bara att sätta igång, idéer kan inte saknas nu.

Ett stort Tack till Ove för en mycket trevlig kväll.

Jägareförbundet Blekinge Sydväst

gm/ S-E Harrysson