Bojjeträffen 10 år

Lördagen den 19 juni gick den tionde och sista Bojetorpsträffen av stapeln. Strålande väder, och som vanligt bra föreläsningar.

Birger Fransson föreläste om eftersök, och hur han ser på problematiken kring detta ämne. Vildsvin, som vi har på Vänersnäs och som så sakta håller på att etablera sig på andra  områden i vår krets, ställer speciella krav på eftersöksekipagen. Bland annat är det viktigt med goda kontakter mellan jaktlag, då vildsvin gärna går långt vid skadeskjutningar. Man riskerar ofta att hamna utanför det egna lagets gränser. Hundarna måste vara tränade och ha visat att de kan ”stå upp” mot vildsvin. Det är inte ovanligt att i övrigt goda spårhundar inte är lämpliga för vildsvin. Det finns alltid en säkerhetsrisk på grund av att vildsvin kan försvara sig framgångsrikt. Etiken vid jakt och eftersök måste hållas högt, även om vildsvinen av en del betraktas som rena skadedjur.

Kenneth Schultze delade på ett inspirerande sätt med sig av sina kunskaper om kronhjort. Detta högvilt har vi än så länge ganska få av.  Som jägare skulle vi naturligtvis gärna se fler av detta förnämliga djur.

Veterinär Cor van der Beek och djursjukvårdare Janneke Plomp informerade om första hjälpen vid skador på hundar. Man tog även upp frågor runt EP och fästingplågan.

Jakthundsdressyr med Joakim Andersson var en föreläsning, som bland annat visade på hur hunden uppfattar saker på ett sätt, som kanske inte vi tror. Han kom med många små tips, om vad vi kan förbättra. Han höll även en del praktiska övningar.

Andra aktiviteter var luftgevärsskytte, hund test på ”wire gris”, MH-bana etc.  Agria fanns på plats och informerade hundägare i försäkringsfrågor. Det fanns även möjlighet till inköp av hundartiklar.

Bojetorpsträffen som stadigt har ökat i omfattning under sin 10-åriga historia avslutade med flaggan i topp. Upphovsmän till träffen är familjen Roger o Inger Skoglund som tillsammans med döttrarna Hanna och Lovisa arrangerat träffen. Även om det finns personer runt om, så är det familjen Skoglund allt har kretsat kring. Jaktvårdskretsen kan inte göra annat än att lyfta på hatten för detta engagemang för jakt i allmänhet och jakthundar i synnerhet.