Välkommen till Kalmarsunds jaktvårdskrets!

Kalmarsunds jvk omfattar ca 130 400 ha och vi har ungefär 1000 medlemmar.  Vi vill stimulera till utbildning av jägare inom t ex skytte, hund och skötsel av viltstammar. Dessutom försöker vi verka för att skapa samhörighet mellan jägare, jaktlag och markägare.

Aktuellt:

• Kretsmästerskap i eftersök den 21 april i Ingelstorp! Anmälan senast 15 april till Jenny Strand på mail: jenny.strand.1@gmail.com
  • OBS! Begränsat antal platser så först till kvarn gäller!

Lyckad jägarskolejakt på Ingelstorpsmarken!

Foto: Annika Brodin

Klicka för att läsa mera!

Foto: Michael Nilsson

Den 19 och 20 maj fanns kretsen som vanligt på plats under evenemanget Bonde på stan på Stortorget. Luftgevärsskytte och fågelholksbygge var två av våra aktiviteter och vi bjöd kalmarborna på smakprov av rökt rådjurslår.

Kretsmästerskapet i eftersök avgjort!

Kretsmästerskapet i år hölls på Kalmarsundskretsens nya mark i Ingelstorp. Ungdomsgruppen i Ingelstorp tog väl hand om oss och fixade eldning och korvgrillning m.m.

Dagens tävlande i kretsmästerskapet fick njuta i ett underbart vårväder i väntan på sin tur.

Under tiden som spårtävlingen pågick och ekipagen åkte i väg så fanns tillfällen för de nya jägarna i ungdomsgruppen att träna spårläggning och spårträning. Mycket lärorikt att få byta tips och idéer med varandra.

Vinnaren av årets kretsmästerskap i eftersök blev: Annika Brodin med wachteln Acke som syns på bilden längst upp.

Vi önskar Annika och Acke lycka till i länsmästerskapet i Västervik den 29 april!

Tack Pecka, Robin, Oscar och hela gänget för en fantastisk dag!

Jenny S, hundansvarig i kretsen

Jägarskoleelever på utbildningsdagar!

Foton: Michael Nilsson

Kretsen anordnade traditionsenligt två utbildningsdagar i Stora Glosebo för årets jägarskoleelever.

Bonde på stan!

Kalmarkretsen informerade om jakt och bjöd på värmande vildsvinsgulasch på ”Bonde på stan”.

Styckningskurs på dovhjort i St. Glosebo

Den 11 september anordnade Kalmarsunds JVK en styckningskurs, denna gång på dovhjortskalv. Kursen hölls hos Germund Eriksson på St. Glosebo Hjortgård. Styckaren Glenn Raymond visade under
kvällen deltagarna tips och knep under tiden han styckade. Styckningskurserna har genom åren blivit ett uppskattat och välbesökt inslag för medlemmarna inom kretsen.

Kretsen besöker ”Koloninatta”

Foto: Marcus Gunnarsson

Kalmarsunds JVK var en av deltagarna när Kalmar Norra Koloniträdgårdsförening på kvällen den 26 augusti anordnade öppet hus i området för allmänheten. I trädgården hos Annika och Anders Brodin fick besökarna prova på att skjuta luftgevär, kasta boll på älgfigur, få viltolycksremsor till bilarna och lyssna på jakthistorier.

Föreläsning om viltdata.se på Youtube!

Glöm inte den viktiga inrapporteringen av övrigt vilt! Se Jägareförbundets och Studiefrämjandets föreläsning om viltdata.se på Youtube.

Skjutsimulator på Kalmar stadsfest!

Foton: Marcus Gunnarsson

Kalmarsunds jvk fanns representerade på Kalmar stadsfest på Kvasten den 11 och 12 augusti. Under dagen fick de som ville prova på lerduveskytte med vår skjutsimulator. En mycket uppskattad och välbesökt aktivitet!

Kalmarsundskretsen på Ljungnäsdagen, 2017

Trots tidvis regn var det gott om besökare i Kalmarsunds JVK monter på Ljungnäs veteran- och allaktivitetsdag. I montern pratades det ålders-bestämning av vildsvin och älg. Det gjordes reklam för jägarexamens-kurserna som Studiefrämjandet anordnar och drar i gång med under hösten och vintern. På plats fanns även NVR:s eftersöksjägare för trafik-skadat vilt som delade ut viltolycksremsor samt pratade eftersök.

Foton: Marcus Gunnarsson

Utbildningsdag för eftersöksjägare i Tokebo! Klicka här för att läsa mer!

Kurs för jägarskoleelever i Glosebo! Klicka här för att läsa hela reportaget!

Ungdomsjakt i Starbäck!

Lördagen den 4:e februari gick den traditionsenliga harjakten för ungdomar av stapeln i Starbäck, Påryd, arrangerad av Kalmarsunds JVK och Smedjeviksgruppen i Nybro. Trots blötsnö och blåst vågade sig sex stycken ungdomar i åldern 10-19 år ut på pass med faddrar. För att få hararna på benen hade det kallats in två stycken meriterade stövare. Förutsättningarna denna morgon var tuffa då det under natten kommit blötsnö, men efter ett tag hade båda hundarna rest varsin hare. Den ena haren var en så kallad ”ramlare” och försvann efter en stunds jakt ur såten, medan den andra haren ringade snävt en längre tid. Dock blev det ingen hare skjuten denna dagen men efter lite korvgrillning och prat runt elden åkte ungdomarna hem nöjda och belåtna efter en dag i skogen på harpass.

Foto: Emil Fridolfsson

Kalmarsunds jvk medverkade för tredje året i rad i evenemanget ”Bonde på stan” i centrala Kalmar. Vildsvinsgulaschen hade som vanligt strykande åtgång…

Utbildningsdag för eftersöksjägare!

För tredje året i rad har Kalmarsunds jvk i samarbete med NVR anordnat fortbildning för eftersöksjägare. Ett trettiotal eftersöksekipage samlades på Tokebo jaktskyttebana och kunde under dagen träna spårning – bl a på asfalt – och avlägga olika skjutprov. På plats fanns en hundinstruktör från Fröstorp hundcenter samt även en veterinär från Anikura som föreläste om skador på hund.

Trots hög värme och torr asfalt under dagen visade ekipage efter ekipage upp riktigt bra spårarbeten. Det syns att det tränas flitigt på svåra underlag med eftersökshundarna!

IMG_3833  IMG_3836 IMG_2085

Foton: Michael Nilsson och Jenny Strand

Styckningskurs – en favorit i repris!

I början av maj anordnade Kalmarsunds JVK återigen en styckningskurs för medlemmarna i kretsen, denna gång i Påryd. Kursledare var Glenn Raymond som berättade om vad man ska tänka på vid hantering av fällt vilt – från skottillfället tills dess att viltet är styckat. Glenn gick igenom några olika varianter av hur man kan stycka ett vildsvin och vad som kan vara lämpligt att använda de olika styckningsdelarna till. Deltagarna ställde många frågor och var väldigt nöjda med kursen. Kursen lockade ca 15 deltagare!

image003

Klicka på bilden för bättre kvalitet.

Nu är det hög tid att rapportera in den viktiga avskjutningsstatistiken för övrigt vilt! Så här ser täckningsgraden ut nu. Mörbylånga i topp och övriga kretsar en bit efter alltså…

Kretsmästerskap i eftersök!

Det var stort intresse för kretsens uttagning till länsmästerskapet i eftersök den 2 april. Hela 12 hundekipage deltog och några ekipage från angränsande kretsar passade också på att vara med för sina egna uttagningar.
Hundansvarig i kretsen, Jenny Strand, hade ordnat mycket bra spårområde och lokal i Duvetorp och vi vill särskilt tacka Mats Olofsson som ställde fina provområden till vårt förfogande.

Peter Hermansson och David Eriksson var hundförare i de eftersöksekipage som lyckades bäst under dagen och de kommer inom kort att representera kretsen i länsmästerskapen.

Harjakt för ungdomar!

Lördagen den 9:e februari anordnade Kalmarsundskretsen och Smedjeviksgruppens återigen en harjakt för ungdomar i Starbäck. Det kom 12st ungdomar till samlingen och med faddrar blev det totalt 25st deltagare. På plats fanns även ett par meriterade Finnstövare. Förutsättningarna för en bra jakt var goda.

Hundarna släpptes och det dröjde inte länge förrän ett par harar var på benen. Det var många som fick se harar och efter en stunds buktande gick de i pass. Det hela slutade med att Robert Allansson och Anton Lundström fick skjuta varsin hare, båda två ungdomar som varit med på uppsiktsjakt.

Efter jakten bjöds det på grillad korv och de som ville fick skjuta luftgevär. Runt elden var stämningen på topp och nyfikna blivande jägare frågade ut sina faddrar.

”Bonde på stan”

Bilder från Kalmarsundskretsens aktiviteter vid evenemanget ”Bonde på stan” lördagen den 10 oktober. Precis som förra året bjöd vi nyfikna lördagsflanörer på rykande het vildsvinsgulasch.

Korvkurs på Dalskärs sjökrog!

DSCN2400 (2)

Foto: Marcus Gunnarsson

Den 28/8 anordnade Kalmarsunds jaktvårdskrets en korvkurs för sina medlemmar på Dalskärs Sjökrog. Kursen, som leddes av kocken Daniel Johansson och styckaren Glenn, lockade ett 15-tal deltagare. Kvällen började dock med en provsmakning och föreläsning av öl. Det var ölkännaren Mattias Palm som delade med sig av sina kunskaper i ämnet öl och deltagarna fick smaka på fem olika typer av lageröl. Därefter gick man in i köket och där gjordes det fyra olika sorters korvar av viltkött. Det gavs tips och råd på hur man ska göra, vad man ska tänka på och olika sorters utrustning. Kvällen avslutades med att deltagarna fick provsmaka på korvarna tillsammans med diverse tillbehör som tillagats av Dalskärs Sjökrog. Kursen var mycket uppskattad av deltagarna.

Styrelsen besöker NVR-Utbildning

Lördagen den 6/6 var styrelsen för Kalmarsunds JVK inbjudna till Tokebo jaktskyttebana på en utbildningsdag för NVR:s eftersöks-jägare i Kalmar. De som höll i utbildningen var Germund Eriksson, länsansvarig eftersöksjägare, och Mats Berg, länsansvarig inom polisen. Syftet med inbjudan var att styrelsen skulle få en ökad insikt i hur eftersöksjägarna arbetar och hur deras vardag ser ut. Under utbildningsdagen gick man bl.a. igenom säker vapenhantering och vikten av att ha ordentligt kulfång vid skott mot skadat vilt. Det fanns även olika spår lagda för den som ville träna sin hund.

Under dagen fanns även möjlighet för den som ville prova på att skjuta Björnpasset, skjuta på älg- och vildsvinsbanan med uppsatta skjuthinder på vallen samt att skjuta med hagel under överseende av Kalmarsundskretsens skytteinstruktör Joakim Olström.
Styrelsen tackar för en lärorik dag på Tokebo Jaktskyttebana arrangerad av NVR
Marcus Gunnarsson

Aktivitetsdag på Ljungnäs

Kalmarsundskretsen fanns på plats med en monter den 16 maj när LRF Ryssby-Åby bjöd in till Ljungnäs veteran- och allaktivitetsdag. Åskådarna fick se och prova på aktiviteter som t ex ponnyridning, hästkörning i skog, luffarslöjd, provkörning av ATV. Utställning av mopeder, traktorer och veteranbilar var också populära inslag.

Styckningskurser i kretsens regi.

Kul att se att intresset var så stort för våra kurser i styckning i slutet av april. Båda två blev nämligen rekordsnabbt fulltecknade! Deltagarna fick under några timmars samvaro massor av bra tips både vad gäller styckning och recept på viltmat.

Jägarskoleelever på praktisk jakt med kretsen.

Harjakt för ungdomar

Smedjeviksgruppen, ett samarbete med Kalmarsunds JVK och Nybro JVK, anordnade den 7/2 en harjakt för ungdomar i olika åldrar. Jaktledaren P-O Josefsson hälsade 16 förväntansfulla ungdomar och 13 faddrar välkomna till sina jaktmarker i Starbäck, 3 mil sydväst om Kalmar. Med på plats fanns det tre stycken meriterade harhundar. Förutsättningarna för en lyckad jaktdag var stora.

Faddrarna med sina ungdomar delades upp i två olika grupper som tilldelades varsitt område där det fanns gott om hare. Det tog inte lång tid innan det blev upptag och det ringade bra i skogen. Efter ett tag gick en hare i pass och faddern Johan Engdahl kunde skjuta den.

Efter ett par timmar i skogen så stod det korvgrillning på agendan. Därefter visade Johan, som sköt haren tidigare, ungdomarna hur man passar en hare, vilket följdes med stort intresse och många frågor.

Avslutningsvis släpptes två hundar på nytt och det tog inte lång tid förrän ett par harar återigen var på benen. Efter att det ringat ett par gånger så gick en av hararna i pass hos uppsiktsjägaren Isak Fröler som kunde skjuta sin första hare. En stolt harjägare fick därefter, med hjälp av sin fadder Lennart Hallberg, passa sin första hare. De minsta jägarna fick vid avslutningen en bok av P-O Josefsson att ta med sig hem där de kan lära sig mer om jakt och natur, vilket var uppskattat.

”Skogsgris på tallriken”, Maxi i Kalmar!

LRF Sydost satsar nu på att få upp allmänhetens ögon för vildsvinskött och vi i kretsen hjälper gärna till med detta. Här serverar Germund och Janne några av de ca 1000 smakportioner vildsvinsköttbullar som gick åt under två dagar på Maxi.

”Bonde på stan” i Kalmar

I centrala Kalmar arrangerades nyligen temadagen ”Bonde på stan”. Inbjudna att deltaga var aktörer från de gröna näringarna och vi i Kalmarsundskretsen tog så klart chansen att visa oss och informera om jaktliga frågor.

Kretsens monter var under dagen mycket välbesökt av nyfikna besökare. Saker som väckte intresse var bl a vår samling med vildsvinskäkar, luftgevärsskyttet och vårt eftersöksekipage. Vi  hade dessutom lagt några blodspår runt området där de som ville  fick prova på att låta sina egna hundar spåra. Vi bjöd också på rykande het vildsvinsgulasch som var mycket uppskattad av besökarna.

Matlagningskurs på Dalskärs sjökrog!

matlagning 3

Foto: Emil Fridolfsson

Att vara med och rösta fram kretsens vackraste älghorn kan löna sig ibland!  Priset vi lottade ut var en matlagningskurs med vilttema på Dalskärs sjökrog. Vinnare blev Lars-Göran Johansson som här ses njuta av bl a varmrätter av hjort och vildsvin.

Vildsvinsförvaltning i samverkan

Tisdagen den 2 september anordnade Kalmarsunds jvk ett vildsvinsmöte i Påryd. Inbjudna var jägare, markägare och jordbrukare inom Karlslunda Västra ÄSO och den lokala LRF avdelningen. Under kvällen fick mötesdeltagarna ge sin syn på läget på vildsvinsfronten och olika förslag på samverkan mellan jaktlag och jordbrukare diskuterades därefter.

Metod att begränsa vildsvinsskador?

0 (1)  0 (2)

Foto: Emil Fridolfsson

Kalmarsunds jvk arrangerade  den 25 augusti fältvandring i Böle. Inbjudna var styrelserna för Ryssby-Åby LRF , Ryssby-Åby ÄSO samt jordbrukare och arrendatorer i området. På Folke Fagerlunds marker har tre viltåkrar såtts med havre i ett försök att styra vildsvinen bort från närliggande produktionsåker. Många tankegångar och frågor väcktes under kvällen. Kan detta, i kombination med traditionell skyddsjakt, vara en modell för framtiden?

foto: Mikael Nilsson

Granngården i Kalmar hade sedvanlig  jaktkväll i augusti och vid vår monter fanns både hornbedömning och en ”älghornstävling” där besökarna fick rösta fram förra årets vackraste trofé. Rösträkningen visade att de flesta röstat på tjuren som sköts i Södra Möre ÄSO.  Av de som röstat lottade vi sedan fram tre vinnare; Lars- Göran Johansson vann en matlagningskurs med vilttema på Dalskärs Sjökrog medan Kristian Hermansson och Andreas Strand vann varsin fågelholk från Svenska Jägareförbundet. Grattis!

images

Uttagning viltspår – inför LM, 2015
Kalmarsunds jvk kommer att anordna uttagning av viltspårhundar inför nästa års Länsmästerskap. Uttagningarna sker i form av viltspår i anlagsklass och kommer att äga rum under senare delen av september i år (exakt plats och tid meddelas senare).

OBS! Vi tar emot anmälan till uttagningarna mellan 11 augusti och 25 augusti. Mejla din anmälan till Kristina: jakttokig@telia.com eller eller Ulf: ulf.nilsson@emmaboda.se

image002

Som diagrammet ovan visar ligger Kalmarsunds jvk ganska bra till när det gäller rapportering av skjutet vilt. Men visst kan vi bli ännu bättre! Än är det inte för sent att rapportera in avskjutningssiffrorna från förra jaktåret. Vi vill passa på att vädja till jaktlag som inte redan gjort detta – klicka på länken och för in förra jaktårets siffror!  http://www.viltdata.se/media/avskjutningsrapport_webb_2013_14.pdf

DSCN1921

Foto: Marcus Gunnarsson

Kalmarsunds jvk fanns på plats när Påryd fick en ny jaktbutik den 6 juni.

grönt veckoslut

Foto: Joakim Olström

Bilder från kretsens medverkan vid ”Grönt veckoslut” på Ingelstorpskolan den 10 maj.