Barn och ungdomsverksamhet

Sidan uppdaterad: 10 april 2024

En viktig del av verksamheten i Lagunda kretsen är vår barn- och ungdomsverksamhet.

Varje år arrangerar våra ungdomsansvariga ett flertal olika aktiviteter och jakter för våra ungdomar i kretsen. Syftet med det hela är att att lära barn och ungdomar om djur, natur och viltvård så att de får den kunskap och erfarenhet som krävs för att de ska känna sig trygga och säkra i skog och mark. Vi vill också ge dem en bra introduktion till jakten och allt den erbjuder i form av upplevelser, rekreation och spänning. Därför satsar vi stort på att ha en aktiv ungdomsverksamhet inom kretsen för alla ungdomar med jakt- och viltvårdsintresse.

Ungdomsskytte:

Varje år arrangerar Lagunda jaktvårdskrets ungdomsskytte.
OBS! Anmäl i god tid då dessa platser är begränsade och blir snabbt fullbokade

Vår 2024:
Lördagen den 11 maj arrangeras en ungdomsskyttedag på Sneden i Enköping, för ungdomar mellan 13 och 18 år!
Samling vid skyttepaviljongen på Sneden kl 08:45, John Ericssons gata 18, Enköping
Olika former av skytte kommer att genomföras med både hagel och kulgevär

För anmälan följ länken: https://forms.office.com/r/7VtXCUmrQE?origin=lprLink

Höst 2024:
28 september så kommer skyttet bestå av lerduveskytte på kretsens skjutbana på Lagunda allmänning.

För dig som är ny är det ett perfekt tillfälle att prova på hagelskytte. För dig som har skjutit tidigare är det ett bra tillfälle att skjuta och umgås med andra ungdomar i kretsen. På plats kommer det finnas instruktörer från kretsen och vapen att låna. Kretsen bjuder på fika och korvgrillning.

Anmälan till höstens skytte sker direkt till vår ungdomsansvarig

Ungdomsjakt:

Varje år arrangerar Lagunda jaktvårdskrets även jakter för våra ungdomar på kretsens egna jaktmarker. Dessa jakter har blivit väldigt populära och platserna har fyllts upp snabbt. Så var därför snabb med att anmäla er till dessa tillfällen.

Rådjursjakt
I november arrangeras Rådjursjakt med långsamt drivande hund och hagelbössa. Detta görs i samarbete med Upplands Dreverklubb.

Harjakt
Under januari månad så arrangeras en Harjakt med stövare.

Datumen för ovanstående jakter är för närvarande ej fastställda för 2024 men önskar ni anmäla er redan nu eller har frågor tveka inte att kontakta vår ungdomsansvarig i kretsen.

Ungdomsansvarig

Ungdomsansvariga i Lagunda JVK

Utöver ovanstående aktiviteter så kommer det att anordnas andra aktiviteter inom jakt, skytte och viltvård inom kretsen.

För mer information om dessa tillfällen se under nyheter här på våran hemsida eller på våran facebook sida: https://www.facebook.com/groups/lagundajvk

Har du några frågor om vår verksamhet eller egna förslag på aktiviteter du vill att vi ska genomföra.
Kontakta några av våra ungdomsansvariga som brinner för dessa frågor!

Ungdomsansvarig

August Kilberg
Lars-Erik Ström

Varmt välkommen som ungdom till Lagunda JVK!