Vilt och Trafik

Du är skyldig att göra en polisanmälan

Du måste göra en anmälan till Polisen även om djuret du sammanstött med inte är synbart skadat. Att inte anmäla en viltolycka med ovan nämnda djur är straffbart och kan ge böter.

Vid polisanmälan av en viltolycka ska du uppge:

• Dina person- och fordonsuppgifter
  • Var olycksplatsen är, ort, vägnummer och kännemärken (om möjligt ange GPS-position)
  • Vilken typ av djur som är inblandat, om det finns kvar på platsen eller i vilken riktning det försvunnit

Mer om hur en viltolycka hanteras av Polisen i broschyren ”Så arbetar vi med viltolyckor”.

Det finns en speciell markeringsremsa som kan användas för att markera platsen där djuret ligger eller där det lämnat platsen. Markeringsremsan delas bland annat ut på bilprovningsstationer och finns i en del nya bilar. Den kan beställas från Nationella viltolycksrådet. Om du inte har någon markeringsremsa kan du märka ut platsen med något annat som är väl synligt, till exempel en plastpåse eller en halsduk.

Nationella Viltolycksrådet, NVR, är ett nationellt samarbetsorgan som arbetar med frågor inom viltolycksproblematiken. Inom ramen för sitt allmänna uppdrag svarar Svenska Jägareförbundet för att tillsammans med Jägarnas Riksförbund tillhandahålla jägare med spårhundar och kontaktpersoner för viltolycksorganisationen.

Trafikverket har ansvaret för den del i rådet som avser viltolycksförebyggande åtgärder. På Nationella Viltolyckrådets hemsida redovisas viltolyckorna på en karta.
Viltolycksstatistiken uppdateras regelbundet och datum för uppdatering anges.