Dags att rapportera småviltavskjutningen!

Till alla berörda jaktlag, älgskötselområden, kretsar rapportörer för tidigare år, med flera i Stockholms län:

Viktig information till alla jaktlag. När mars månad är slut är det även slut på det ”rapporteringsår” vi använder oss av när det gäller småviltavskjutningen och från och med 1:a april är det ”nytt år” igen

Rådjur
Rådjur. Foto: Madeleine Lewander

Med andra ord är det dags att rapportera det erat jaktlag har skjutit från och med 1 april 2014 till och med 31 mars 2015

För att vi jägare ska kunna följa viltstammarnas utveckling är er rapport mycket viktig. Vi jägare har stor kunskap om viltet och skogen och det är viktigt att vi rapporterar och sammanställer den information vi har, för att öka vår kunskap om jakten och viltet.

I dagens samhälle finns också en stor efterfrågan på information. Detta gäller även uppgifter om vilt och jakt. Bra data om viltstammarnas utveckling blir därmed allt mer betydelsefull när viltförvaltningen ibland tycks falla offer för tyckande och spekulationer. Därför är det av största vikt att vi jägare kan leverera data om viltet och jakten som håller hög kvalitet och hjälper oss att förvalta våra viltstammar. Uppgifterna från ert jaktlag är därför mycket viktiga.

Svenska Jägareförbundet har sammanställt avskjutningsstatistik sedan 1939. Jägarkårens rapportering gör det möjligt att följa viltstammarnas tillstånd och utveckling, vilket är ett viktigt underlag i viltförvaltningen. Inrapporterade uppgifter från enskilda områden särredovisas inte – de utgör endast underlag för beräkning av avskjutningen och bedömning av viltstammarnas utveckling på kretsoch länsnivå.

För er som tex använder er av ”Jaktrapport” när det gäller fällda älgar mm så ber vi er att använda er av Viltdata när det gäller småviltdelen (enligt ovan) och i så fall inte rapportera i något annat system.

Som vanligt avser vi också att så snart som vi får in tillräckliga underlag från er, så gör vi en preliminär rapport på hur det ser ut i länet. Förra årets preliminära rapport finner ni här http://jagareforbundet.se/Global/L%c3%a4n/Stockholm/Prelimin%c3%a4rrapport%20v%c3%b6v%20AB%20l%c3%a4n%202013-2014.pdf

Om ni har några frågor eller funderingar så tveka inte att höra av er

Per Zakariasson

Jaktvårdskonsulent, Svenska Jägareförbundet