Hur många mårdhundar finns det i Roslagen?

P-A Åhlen gästar Rimbo och Alhamrastugan den 15 februari kl 19 för att prata mer om invasiva arter i Roslagen och Sverige. Foto: Mostphotos/Madeleine Lewander

Mårdhundar, vattensköldpaddor och nilgås. Det är exempel på invasiva (främmande) arter som finns i Sverige och som riskerar att spridas vidare om de inte stoppas.

Onsdag 15 februari kommer P-A Åhlen från Jägareförbundets Invasiva Arter till Rimbo och berättar om sitt arbete.
P-A Åhlén är biolog och jägare. Han leder sedan flera år på Svenska Jägareförbundets arbete med att utrota och hindra främmande invasiva arters spridning i Sverige.

Förra året sommarpratade han också i P1 om sitt arbete.

– Jag kommer att berätta en del om hur ett litet projekt för att hantera invasiva mårdhundar i norra Sverige över åren utvecklats till en fullskalig nationell insatsstyrka som hanterar alla invasiva djur, fåglar och reptiler varhelst de dyker upp i landet. Att döda djur är ibland högoktanig naturvård, säger P-A.

Och ja, det har funnits konstaterade mårdhundar i Roslagen, specialmårdhundar, vilket P-A kommer att berätta mer om den 15 februari.

När: Onsdag 15 februari 2022, kl 19.
Var: Alhamrastugan, Rimbo
Vägbeskrivning: https://goo.gl/maps/cw6g2JhXKq94yNUv6

Läs mer på Invasiva arters hemsida

Alla är välkomna! Även icke medlemmar.

Trackbacks/Pingbacks

1. Jägareförbundet Rimbo bjuder in till föreläsning om invasiva arter 15/2 kl 19 - 2 februari, 2023

[…] Hur många mårdhundar finns det i Roslagen? […]