Informationsmöten om rovdjurssituationen

Jägareförbundet Stockholms län har tillsammans med länsstyrelsen planerat in två stycken informationsmöten i länet, där vi kommer prata om den rovdjurssituation som är idag samt de planer som finns gällande inventering.

Lodjur

Jägareförbundet Stockholm inbjuder till två informationsmöten för att diskutera rovdjurssituationen i länet. Foto: Madeleine Lewander

I grova drag kan redan nu nämnas att när det gäller vinterns rovdjursinventering så kommer det delvis bli ett nytt upplägg.
– Som vanligt behövs det snabba och korrekta rapporter vid observation av rovdjur samt spår av rovdjur. Här förordar man som vanligt ”Skandobs” eller ”Rovobs” för dessa rapporter
– Länsstyrelsen är de som står för kvalitetssäkring / bakspårning samt fastställande av rovdjursobservationer

– Det som är nytt:

• Istället för att som tidigare genomföra en heltäckande områdesinventering, planerar vi nu för att bygga upp en organisation med särskilt insatta spårare på lokal nivå (krets, äso, äfo etc.)
  • Dessa spårare ska verka (med hjälp av lokala jägare) inom sina respektive områden (ca 20 000 ha) och söka spår mer systematiskt under hela inventeringssäsongen, oktober-februari.

Syftet med denna nya variant på inventeringsupplägg är att på ett effektivare och bättre sätt få kunskap om de stammar av framförallt lo, men även varg och björn som finns i länet. Och sen kunna använda detta i förvaltningen när det gäller jakt etc.

Som vi redan vet är det endast vi jägare som befinner oss i skog och mark, året om och dygnet runt som har möjlighet att bidra till bästa möjliga underlag och på så sätt (bland annat) verka för en bättre förvaltning när det gäller stora rovdjur.

Till att börja med så bjuder vi in 3-5 representanter från varje krets (inklusive de ingående äso´na), samt andra berörda intressenter att delta vid dessa informationsträffar som går av stapeln:
– 20:e oktober kl 19-21 i Alhamrastugan väster om Rimbo
– 22:a oktober kl 19-21 i bibliotekshuset i Salem (sal: ”lilla murgrönan”)

Ni väljer själva en av dessa träffar att delta vid och det är ett begränsat antal platser

Obligatorisk anmälan för deltagande skickas till henrik.falk@jagareforbundet.se 08-591 255 76

Vidare kommer de som blir spårare på lokal nivå att bjudas in till ett möte i november, mer info om det kommer senare

Vid frågor så tveka inte att höra av er till undertecknad eller länsstyrelsen

Med vänliga hälsningar
Per Zakariasson