Dags för loinventering i norra länet

Nu är det dags för alla jaktlag som tillhör Rimbokretsen att förbereda sig på  inventeringen av lodjur i vinter.

Lodjur. Foto: Madeleine Lewander

Inventeringstiden sträcker sig från 9 december till och med februari.
Inventeringen bör genomföras så tidigt som möjligt för att inte snödjupet ska bli alltför stort vilket försvårar användandet av bil och ökar arbetsinsatsen vid bakspårningen.

Inventeringen genomförs på ett till två dygn gammal snö. Inventeringen ska kunna genomföras oberoende av veckodag.

Länsstyrelsen har gett Svenska Jägareförbundet i uppdrag att i samarbete med andra organisationer genomföra heltäckande områdesinventering av lodjur i norra Stockholms län.
Jägareförbundet har utsett en rovdjurssamordnare, jaktvårdskonsulent Per Zakariasson, för uppbyggnad och organisation av inventeringen.

Mobil: 070-33 99 143

per.zakariasson@jagareforbundet.se

Läs mer i bifogad information!