Rovdjur

Rapportera om du sett rovdjur. Klicka på länken nedan

Länsstyrelsens områdesansvariga i våran krets:

Ingvar Westman 070-5217923. Göran Wesslén 070-2868288 Jan Moberg 070-2430351

Eller rapportera spår på denna sida.

Skandobs

Kort info om Skandobs.

Skandobs är det skandinaviska rapporteringssystemet för lodjur, järv, björn och varg.
I denna databas är det möjligt för alla att registrera observationer av spår, spårtecken och synobservationer av stora rovdjur i Norge och Sverige.
Ökad inrapportering av observationer bidrar till ökad kunskap om förekomst och utbredning av dessa arter.
Observationer som läggs in här kommer att vara tillgängliga både genom Skandobs Touch och på http://www.skandobs.se.

Gör så här för att ladda ner appen:

Ladda ner appen från Google Play eller App Store.
Välj mellan svenska, norska eller engelska som språk i appen.
Registrera dig som användare genom att klicka på knappen ”Registrera dig som ny brukare” på inloggningssidan i appen.
Är du redan registrerad i Skandobs använder du det användarnamn och lösen som du redan har. Har du glömt lösenord, gå in på sidan ”Glömt lösenord”.
Nu är du inloggad. Tryck på rapportering och lägga in dina observationer.

Det är också viktigt att rapportera snabbt innan spåren förvinner. Rovdjur kan röra sig över stora ytor på kort tid och spåren kan därför observeras av flera människor och på flera olika ställen. Spåren måste därför kvalitetssäkras i fält för att säkerställa att det är rätt art och för att om möjligt undersöka om det är ett eller flera djur. På skandobs.se kan du också rapportera dina rovdjursobservationer och se var rovdjur finns i ditt län. Några länsstyrelser använder rovobs.se för att samla in rovdjursobservationer från allmänheten.

Rovdjursansvarig kretsen: