2024 års apporteringskurser i Ystad firade examen i strålande solsken

Solen gassade och svetten lackade när det var dags för examen för årets apporterings kurser i Ystad.

Jobbigt väder för både hundförare och hundar, som dock alla kämpade på föredömligt och gjorde bra ifrån sig i solskenet.

Nästan alla ekipagen i fortsättningskursen och även några i grundkursen klarade av slutprovet – Svenska Jägareförbundets apporteringstest – ett prov som inte finns kvar längre i den officiella provkatalogen, men som vi använder som mål för våra fortsättningskurser.

Årets apporteringskurser är nu slut, men uppmaningen till våra elever är att fortsätta träna och därför förevisades de grundläggande apporteringsmoment – hålla – gripa – bära – hämta, som det är lämpligt att träna vidare på under kontrollerade former (koppel) i lugn och positiv miljö tills avlämningar fungerar på ett godtagbart sätt.

Skillnaden mellan den av oss nyttjade metoden  – lydnadsapportering – där hunden få beröm då den lyckas och metoden – tvångsapportering – då hunden med tvång apporterar för att slippa obehag belystes också.

Lycka till med den fortsatta träningen och fortsatt trevlig sommar 🙂

Inga kommentarer än.