Boxholms Jaktvårdskrets

Hej och mycket välkommen till Boxholmskretsens hemsida!

Dags för årsmöte i Boxholmskretsen!

Onsdagen 7 Februari 2023 kl 19.00.

Hej Govänner i Boxholmskretsen!

Önskar att de flesta har haft en fin jaktsäsong nu när den börjar att lugna ner sig en smula och det mesta tuffar på som vanligt. Det är ju alltid fint när jakten ramas in av ett lagom snötäcke och extra kul att kunna se spåren och hur djuren rör sig. Hoppas det finns många goa minnen sparade att njuta av!

Lite som komma skall…

• Spårträffarna fortsätter under NAthalie och Axels ledning. Ca 6 st på våren. Kommande år väljer vi ut tre av träffarna där vi har en inbjuden gäst som får en halvtimme vid grillningen å prata spårning på sitt vis. De får även möjlighet att sätta ett tema för kvällens spårning. Mest för att få nya vinklingar och att sprida kunskap från erfarna spårkamrater inom jakt och NVR. Vi vill få fart på messengergruppen så spårgänget kan hålla kontakten under hela året med spårutbyte, tips och goda tankar.

• Frida kommer hålla hundkurs efter fyra lätta steg. Vi börjar med en mindre testgrupp så att även Frida får bli varm i kläderna som instruktör. Bra inslag och en mycket trevlig person kommer ge mersmak för detta.

• VR-skytte m fika vid ett eller två till tillfällen. Bra genomslag förra året med en ringa insats tycker Linus o David. Vi skall få till storbildskärm och ha lite lekfull tävling. Vi har generellt bra snack på samtliga träffar, men med detta blir det ännu mer lekfullt och bara bra. Vi har funderingar på att en av träffarna förläggs vid en pubafton för jägare. Borde bli en bra snackis och bra samvaro lockar bättre än den bästa reklam. Tillfället att få vara med vid festligheter tillsammans med likasinnade inom fritidsintresset borde ge ett mervärde för många. Ett tillfälle att träffas lite extra utanför och mellan jaktlagen.

• Tjejskytte i JAQT-serien eller ungdomsskytte. Vi gillar dessa träffar på damsidan och förstår att även ungdomssidan och herrsidan hade mått bra av detta. Men som det är i dagsläget kommer vi endast medverka på en av dessa. Ungdomssidan får förtur i år, men då det är en ganska liten bas av ungdomar i området lutar det åt att det blir damskytte även i år där också Jaktskytteklubben redan har ett stort intresse. Denna förening är fenomenal och vi är mycket tacksamma att vi får vara med på ett hörn! Nathalie och Frida har varit support från vår sida.

• Rovviltsintresset. Sörens intresse i detta är ju enormt och vi vill verkligen att detta skall fortsätta i den stora grupp han engagerar i Boxholmsområdet. Mycket infosamling och spårning och Sören själv turnerar verkligen med sina föreläsningar i Östergötland.

• Viltvårdsträff med fokus på samförvaltning. Anders som inbiten rovviltsjägare har ju förra året skaffat sig en Tax och ökat intresse i stort för klövviltsjakt och håller därför viltvårdskväll med tips och trix med både tankar och ideer blandat med praktiskt byggande av foderautomater mm. Allt från Räv till rådjur kan vi säga, med älg, fågel o vildsvin däremellan.

• Provtagningsverksamheten skall få sig en fin översyn. Vi vill få det enklare och lättare att ta till sig. Denna kunskap ger så mycket och blir så värdefullt när vi lägger vår egna stora naturkunskap till detta. Just nu är det tre olika prover som tas in till SVA. Det är vildsvin salmonella, vildsvin salmonella med blodprov samt dvärgbandmask hos räv. Fokus på enkelheten att få tag i provtagningskit och att det skall bli enklare att förstå hur man går tillväga är ingången i detta som samordnas av David, Linus, DAniel och Anders.

Ha det Gott!

/David

___________________________________________________________

Denna sida är helt klart under uppbyggnad och vi ska nu ta tag i uppgiften att få den till glädje och nytta för oss alla. Vi kommer parallellt använda oss av vår Face-book sida vilket vi gärna vill att ni ansluter till. För frågor kontaktas David Lilja 070-939 22 76.

Mailadresser till våra medlemmar önskas. Var vänlig och skicka in din adress till oss (davidliljabjorke@gmail.com) så vi lättare når dig med utskick, information mm. Hade varit jättebra att kunna nå samtliga våra medlemmar så alla kan dra nytta av de möjligheter som finns!