Välkommen till Norra Sörmlands Jaktvårdskrets!

Foto: Oscar Lindvall

Välkommen till Norra Sörmlands Jaktvårdskrets!

Norra Sörmland JVK ingår i VFO2 och består av före detta VFO8 och VFO9 och är Sörmlands största krets. En presentation av kretsen finns här. Där finns också en karta som visar kretsen geografiska utbredning. Du kan komma i kontakt med kretsen via mail till  norrasormlandjvk@gmail.com

Årsmötet ägde rum torsdag den 22 februari 2024 på MEGS i Malmby med ca 30 medlemmar. Kvällen inleddes med information och lärdomar från licensjakten på varg i Gryten reviret. Lars-Olof Johansson avtackades efter 22 år i kretsstyrelsen bland annat som ordförande. Årsmötesprotokoll finns här.

På gång i Kretsen 2024:

Eftersöksutbildning med ESS 14 april. För information och anmälan klicka här.

Kretsmästerskap i eftersök 12 maj. Vinnaren representerar kretsen vid Länsmästerskapet. För information och anmälan klicka här.

Foto Tomas Kjellberg

Datum för Jaktlagsträffen som är norra kretsens, lätt modifierade motsvarighet till Byalagsskjutningen, är inte bestämt än.

Prova på långhållsskytte på Åker-Länna Jaktskytteklubb. Inget bestämt men finns intresse så hör av er till kretsen så fixar vi det.

Har ni önskemål/förslag på andra aktiviteter/utbildningar så sänd ett mail på adressen ovan.

Ett smakprov av Kretsens 2023 :

Foto Unknown

Vildsvinsnatten var tillbaka den 14-15 juli. I vår krets sköts 5 vildsvin och donerades 3 st. Outstanding var Rekarne kretsen med 19 skjutna vildsvin och samtliga donerades. Totalt sköts 37 vildsvin vilket var en minskning med 7 från förra årets Vildsvinsnatt.

Ungdomsläger för dig mellan 15 och 20 år hölls åter på Klinkeboda utanför Strängnäs 11-13 augusti.

Den traditionella Byalagsskjutning ägde rum på ÖSJSK bana utanför Gnesta. Resultat för 2023’s skjutning finns här.

ÄFO 2:

Vår krets tillhör Viltförvaltningsområde 2 sedan 2020. Länk till ÄFO2 hemsida finns här.

Rovdjur:

Foto Johnny Olsson

Det är av största vikt att ni rapporterar observationer, spår eller avföring av rovdjur. I våra trakter främst av lo och varg. Rapportera via Skandobs.

I Sörmland har konstaterats 8 vargrevir eller familjegrupper: Ulva, Älgmossen, Gryten, Ärla och Sjunda (Sjunda delas med Stockholms län), Svartsjön, Ösjö och Axsjön. Av dessa ligger merparten inom vår krets men troligen rör sig individer från alla reviren i vår krets. Exakt hur många individer som reviren består av framgår inte av Länsstyrelsens underlag.

I slutet av september beviljade Länsstyrelsen licensjakt på varg  i Sörmland. Jakten ska ske i Ösjöreviret norr om Malmköping i sydvästra delen av vår krets. Jakten startar 2 januari 2024.

Lite info om §28 finns här.

Trafikeftersök

Från 2023 engagerar sig kretsen i trafikeftersök genom att fokusera på jaktlagens och medlemmarnas behov av kunskap och utbildning i eftersök i samband med jakt. Det kommer dock trafikeftersök till del då vi där igenom får fram duktiga eftersöksekipage.