Stora Rovdjur

I Sörmland har man under året påträffat flera nya vargrevir. I slutet av mars säkrade länsstyrelsen ett revirmarkerande par i närheten av det redan befintliga Ärlareviret utanför Eskilstuna. Det nya reviret kallas Axsjöreviret

På senare år har varg även synts vid ett flertal tillfällen i trakten. Länsstyrelsen har kvalitetssäkrat spår. Vid dessa kvalitetssäkrade observationer har det rört sig om en individ. Vargar rör sig snabbt långa sträckor, de kan med lätthet gå 2 – 3 mil under en natt och kan därför synas på flera ställen under samma dygn. Även om det är ett par som håller på att etablera revir går de ofta för sig själva. Detta gör att det är mycket lätt att uppfatta det som att det är fler individer i området än vad det faktiskt är. Under de kvalitetssäkrade spårningarna som hittills gjorts har inga revirmarkeringar påträffats. En etablering som leder till valpar börjar alltid med att ett revir etableras. Viktigt är alltså att rapportera alla observationer och i synnerhet om man sett två vargar tillsammans eller spår efter två. Rapportera på skandobs.se.

Vid en av dessa spårningarna mellan Öster Malma och Gnesta hittades löpblod. Detta samlades in och skickades till Grimsö för analys. Det visade sig att det är en tik född 2019 i Östergötland (Långbogen) som varit på plats. Spillning från henne hittades även förra sommaren i området.

Framförallt i kretsens norra delar syns varg från Sjunda- och/eller Ärlareviren ibland.

Prover har samlats in och förhoppningsvis kommer DNA att kunna ge information om vilka individer det är som rör sig var och om de eventuellt hör till något revir som utökat området.

Jaktlagens paragraf 28 ger var och en rätt att freda sina tamdjur och jakthundar. Detta under omedelbart förestående eller under pågående angrepp. Man måste göra vad man kan för att skrämma bort rovdjuret först. Läs igenom paragrafen och diskutera detta i ditt jaktlag så ni vet vad som gäller.

Om du har hamnat i ett situation där du använt dig av paragraf 28, FLYTTA INTE ROVDJURET och ring LÄNSSTYRELSENS JOURNUMMER 010 223 41 80.

Om din hund blir skadad av ett stort rovdjur ska du naturligtvis ta den till veterinär fortast möjligt men för att kunna få ersättning från staten måste en besiktningsperson från länsstyrelsen besiktiga hunden. Det är därför viktigt att även ringa Länsstyrelsen. Besiktningspersonen kan då göra besiktningen hos veterinären. Det är också viktigt för framtida beslut att eventuella angrepp blir kvalitetssäkrade.

Läs mer här om vad Jägareförbundet tycker

Jaktförordningen Paragraf 28