Skjutbaneinstruktion Älgskytte Vargmyrans jaktskyttebana

Banan ägs av Jägareförbundet Skellefteå. Tillstånden för banan är utställda på jaktvårdskretsen som är ansvarig för verksamheten vid anläggningen.

Skjutbanechef är Dick Lindström, Långnäsudden 218, 934 91 Kåge, tel 070-276 05 75

Säkerhetsansvarig är Lars Hedqvist, Tjärn 211, 931 91 Skellefteå, tel 070-625 22 53

Berättigade att använda banan är medlemmar i jägareförbundet i Skellefteå samt deltagare inbjudna av föreningen i samband med träning och tävling.

Tillåtna skjuttider är måndag-torsdag 09:00-21:00. fredag 09:00-18:00 samt lördag 9:00-15:00.

Banan är stängd för all skjutning på söndagar samt under hela juli månad.

Tillåtna vapen finkalibriga skjutvapen. Endast ammunition avsedd för övningsskytte får användas.

Tillåtna skjutplatser är för ändamålet ordnade platser i skjutkuren. I samband med utbildnings- och provverksamhet kan ansvarig utbildare välja annan skjutplats närmare skjutvallen.

Tillåtna skjutriktningar är endast från respektive skjutplats mot tavlor med skjutvallen som kulfång.

Skjutledare måste finnas utsedd då två eller fler skyttar skjuter.

Sjukvårdsutrustning finns i form av första förband vid skjutledaren.

Tillåtna mål och placeringar måste bestämmas innan skjutning. Mål får placeras endast i avsedda ställ eller direkt i kulfånget eller på marken omedelbart hitom målställen. dock ska avståndet från målets centrum och kulfångskrönet vara minst två meter. Skjutning får endast ske mot av föreningen godkänd målmateriel.

Vi önskar att alla som ska till och från skjutbanan respekterar hastighetsbegränsningarna och kör försiktigt genom byn.

Jägareförbundet Skellefteå

Lars Hedqvist, Säkerhetsansvarig                                                                        Dick Lindström, skjutbanechef