Exempel på hur en ungdomsjakt på rådjur vid Bogesund går till.

Detta är en jakt för ungdomar, bokning sker genom att skicka ett mail till ungdomsjakt@comhem.se med namn ,tel.nr,mail-adress,ålder och om du har jägarexamen.Drevjakt med hagelgevär på rådjur. Rådjursjakt med drivande hund är en klassisk jakt mycket omtyckt av både nybörjare och mer rutinerade jägare. Chansen är stor att du här under lugna former kan fälla ett rådjur. Om inte annat törs vi garantera en spännande jaktupplevelse på Bogesunds viltrika marker där det har bedrivits forskning på rådjur i mer än 25 år.

Förkunskapskrav
Välkommen att delta i en drevjakt på rådjur med hagelgevär. Rådjursjakt med drivande hund är en klassisk jakt mycket omtyckt av både nybörjare och mer rutinerade jägare. Chansen är stor att du här under lugna former kan fälla ett rådjur. Om inte annat törs vi garantera en spännande jaktupplevelse på Bogesunds viltrika marker där det har bedrivits forskning på rådjur i mer än 25 år.

Datum och tid: För aktuella kursdatum var vänlig kontakta oss på ungdomsjakt@comhem.seSamling: Röskär, Bogesund

Vägbeskrivning: Länk till karta

Tillåtna vapen: Hagelvapen i valfri kaliber.

Ammunition: Jaktammunition US 2-3.

Pris för fällt vilt: 0 kr
Pris för kött: 35 kr per kg (passad vikt).

Pris för trofé: Trofé med minst 6 taggar 500 kr.

Köttet köps av skytten eller annan anvisad person. Betalning för kött och trofé betalas till Jägareförbundet i Stockholms län pg 330 43-1 senast 10 dagar efter aktuell jakt. Glöm inte att ange skyttens namn och datum för aktuell jakt.

Jakt PM: Länk till Jakt-PM

Alla deltagare i våra jakter måste ha – ansvarsförsäkring – jaktkort för jaktåret – vapenlicens för aktuellt vapen. Du måste också kunna vad som står i vår Jakt PM. Förbered dig gärna hemma genom att läsa igenom denna. Observera att du som är medlem i Svenska Jägareförbundet automatiskt omfattas av en kollektiv ansvarsförsäkring.

Så här går jakten till
Vi samlas på vår jaktgård på Röskär, c:a 40 minuters bilresa från Roslagstull där den ansvarige jaktledaren presenterar deltagarna och funktionärerna, redovisar hur jakten kommer att gå till och går igenom Jakt PM för den aktuella jakten. Alla deltagare undertecknar en försäkran att de uppfyller de förutsättningar som nämns ovan. Var inte rädd för att ställa frågor under genomgången om sådant som du tycker är oklart. I slutet av genomgången presenteras vilka områden som ska jagas och du får en karta som visar var passen ligger. Dessa fördelas därefter mellan deltagarna genom lottning. För grytjakt gäller delvis andra förutsättningar. Därefter följer någon funktionär med dig ut på anvisat pass och visar vilka skjutriktningar som är tillåtna, respektive förbjudna, samt informerar om närliggande passgrannar och kanske annat som du behöver vara uppmärksam på. Jakten startas och avslutas av jaktledaren genom information på jaktradio (frekvens 155MHz). Vid vaktjakt behåller vi samma pass under hela jakttillfället. Vid drevjakt hinner vi normalt jaga ett par områden under en jaktdag. När jakten i ett område är avslutad återsamlas alla jägare, och funktionärer, på anvisad plats. Där får du ett nytt pass för jakt i nästa område. Oftast tar vi därefter en paus för att äta och dricka något innan vi fortsätter i ett tredje sista område. Efter avslutad jakt är det återsamling i jaktgården på Röskär för att ta hand om fällt vilt. Vi tar alltid ur och pälsar av klövvilt i vår slaktbod på Röskär. För den som inte är så van vid att ta hand om ett fällt vilt kan detta vara extra intressant och lärorikt. På Bogesund har det genom Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) bedrivits forskning på vilt i mer än 25 år. I samband med att vi tar hand om det fällda viltet tar vi i vissa fall prover som skickas till SLU för den fortsatta forskningen. På fällda vildsvin tas alltid trikinprov som skickas till SLU för test. Jakten avslutas med att jaktledaren håller en gemensam genomgång av erfarenheter från jakten med alla deltagare.

Viktigt
Den jägare som fäller ett klövvilt på Bogesund är skyldig att köpa detta kött själv, eller anvisa någon annan köpare. Om du inte vill köpa djuret finns det säkert någon annan, ofta en jägare vid samma jakt, som är intresserad. Förutsatt att djuret skjutits på ett sätt som inte förstört kött i onödan. Köpare kan i mån av plats i slaktboden, efter överenskommelse, avhämta djuret senare.

Utrustning att alltid ta med på våra jakter
– Rött hattband eller mössa i ”signalfärg”
– Jaktradio 155 MHZ (ett litet antal radioapparater finns för utlåning)
– Vapen för aktuell jakt med tillhörande ammunition
– Vapenlicens
– Jaktkort
– Bevis på ansvarsförsäkring (t.ex. medlemskort i Svenska Jägareförbundet)

Också bra att ha med
– Kläder för jaktbruk samt regnkläder
– Kikare, kompass, kniv och snitsel
– Koppel eller lina, för att dra vilt eller koppla hund
– Jaktstol eller ryggsäck med stol
– Dryck och något ätbart, vi grillar ofta

Anmäla och betala
Du anmäler dig till jakten genom att fylla i dina personliga uppgifter och betala deltagaravgiften med ett betal- eller kredit kort. Deltagaravgiften varierar beroende på jaktform, datum och om du är medlem eller inte I Svenska Jägareförbundet. Det går inte att anmäla sig till en jakt utan att samtidigt betala. Skulle jakten vara fullbokad så kan du ställa dig på en reservplats. Om det uppstår en ledig plats kommer du då att bli kontaktad och erbjuden att ta denna. Om du vill avboka en jakt som du anmält dig till måste du göra detta, via e-post till avboka.bogesund@gmail.com, senast en vecka före aktuell jakt. Återbetalning av deltagaravgiften sker därefter, till det konto som du betalade från, med ett administrativt avdrag om 100 kr. Om vi blir tvungna att inställa en jakt som du anmält dig till kommer vi att meddela dig om detta senast en vecka före aktuell jakt. Hela deltagaravgiften återbetalas därefter till det konto som du betalade från.

Välkommen till Bogesund