Från hundkursen med Peter Ekström!

Helgen 14 – 15 maj så anordnade Jägareförbundet Kungsbacka en tvådagars hundkurs med Peter Ekeström på Lyskulle i Vallda. Till förfogande hade vi Onsala Valldas Jakt och Viltvårdsförenings fina lokaler samt deras inhägnade gräsplaner. Målet med kursen var att få sin hundarna mer uppmärksamma och följsamma på sina förare.

Första dagen började kursen sedvanligt med ett bildspel som visade hur hundar kommunicerar och agerar utifrån sitt och andra hundar och människors kroppsspråk. Resten av dagen varvades med praktiska övningar och frågestunder.

Andra dagen fortsatte med praktiska övningar i stigande svårighetsgrad som var kopplade till varje enskilt hundekipage. Dagen och kursen avslutades med ytterligare ett bildspel där fokus låg på tips och tricks för att få hunden mer lyhörd.

Tjugo hundar i olika åldrar och raser var med under årets kurs. Det var allt från gryt, drivande, stående, ställande och apporterande hundar. Genom den stora variationen av hundar kan man se hur de olika raser agerar i olika situationer. Till exempel hur en tysk jaktterrier beter sig jämfört med en stor jämthund och så vidare.

När kursdagarna var över så var både hundar och hundförare trötta och fullmatade med nya intryck och kunskaper. Efter lite vila så tror jag dock inte det tog så lång tid för dem innan de fortsatte praktisera sina nya kunskaper tillsammans med sina hundar.

Det här var femte året som Jägareförbundet i Kungsbacka anordnade den här kursen – så håll ögonen öppna, det kanske blir ytterligare en trivsam, lärande kurs för både hundar och deras förare med Peter nästa år? Det är kul, det är lärorikt och en chans att utveckla samspelet med sin bästa vän.

Svenska Jägareförbundet, Kungsbacka Jaktvårdskrets genom Lars Eriksson

Foto: Emelie Eriksson

Bildtext: Husse, är inte det Peter. Han verkar vilja berätta något.

Bildtext: Du och jag husse.

Bildtext: På språng mot nya äventyr. Kanske blir det ett nytt kurstillfälle nästa år. Ta chansen och gör som jag.

Inga kommentarer än.