Kammarättens avgörande – en delseger

Mycket av Svenska Jägareförbundets arbete för att säkerställa jaktens ställning syns inte så tydligt för den enskilde medlemmen.
– Just därför är det viktigt att vi berättar att ibland kan små framgångar i olika frågor innehålla otroligt stora arbetsinsatser, säger Torbjörn Lövbom, ordförande i Jägareförbundet rovdjursråd.

Svenska Jägareförbundet har lagt ned stora resurser på att driva en juridisk process om förra årets vargjakt, som stoppades efter några dagar.
Nyligen var en del av frågan uppe i Kammarrätten.
Rovdjursföreningen, Naturskyddsföreningen och WWF överklagade jakten och fick den stoppad i väntan på ett avgörande i domstol. Samma föreningar begärde också ett förhandsavgörande av EU-domstolen.
– Som alla förstår är det juridik på hög nivå. Jägareförbundet har därför förstärkt sin organisation.
Vi har en deltidsjurist i Bryssel och nu också en före detta hovrättsdomare i förbundsstyrelsen.
Därtill har vi en förbundsjurist som lägger stor del av sin tid på dessa frågor. Tillsammans med sakkunskapen från andra tjänstemän så kan vi driva frågorna framåt, säger Torbjörn Lövbom.
I detta enskilda fall skrev Svenska Jägareförbundet ett 19-sidigt inlägg till kammarrätten. Naturvårdsverket, som också är en part i ärendet, har också agerat.
– Nu fick vi en liten delseger. Kammarrätten avslog begäran om förhandsavgörandet i EU-domstolen.
Det var bra.
Själva sakfrågan som handlar om vargjakten har inte tagits upp till prövning än.
– Orsaken att vi engagerar oss i en vargjakt som är avslutad sedan länge beror på att tolkningen kan bli prejudicerande. Därför är ett avgörande principiellt mycket viktigt. Och det är därför vi lägger ned stora resurser i denna fråga, säger Torbjörn Lövbom.