Uttalande från Svenska Jägareförbundets årsstämma 2014.

Det kommande riksdagsvalet är viktigt för oss alla. Svenska Jägareförbundet är en partipolitiskt obunden ideell organisation, och valet är viktigt för förbundets frågor. Därför kommer vi tydligt att föra fram vilt- och jaktfrågorna. Vi måste inför valet få veta var de politiska partierna står när det gäller ett hållbart brukande av naturen.

Svenska Jägareförbundet bildades 1830 som en natur-, vilt- och jägarorganisation när viltstammarna höll på att försvinna på grund av ett för högt jakttryck.
1938 fick vi ett uppdrag av staten – att leda jakt- och viltvårdsarbetet i Sverige.
Uppdraget har varit oerhört kostnadseffektivt och positiv för staten, allmänheten, jägarna – och för viltstammarna. Vi har tillsammans med forskare och myndigheter lyckats bra.
Vi har aldrig haft en sådan variation och artrikedom av jaktbart vilt som nu!

Det är det ideella engagemanget, den gedigna faktabaserade kompetensen, det gemensamma ansvaret för natur och vilt, den jaktetiska grundsynen, friheten under ansvar och våra värderingar som ligger bakom det positiva resultatet.
Vi jägare står för både utveckling och bevarande som säkerställer biologisk mångfald. Vårt arbete är en del av samhällets miljömålsarbete. Hade ordet hållbart brukande funnits på 1930-talet så hade vi varit först att använda det. Jakten är ett hållbart brukande, en sund och klimatsmart naturresurshushållning.

Långsiktighet och förutsägbarhet är helt avgörande för ett hållbart brukande. Svenska Jägareförbundet kommer att fortsätta att ta ansvar för helheten, från saltstenen i skogen till Bryssel. Detta är vårt löfte till medlemmarna, allmänheten och den kommande regeringen, oavsett vilka partier den innehåller!