Vad har vi gjort?

Vad gör ni egentligen på Jägareförbundet? Vad har ni gjort under året? På denna sida blickar vi tillbaks på det kretsen gjort, här så samlar vi allt vi är med och jobbar kring, ärenden, aktiviteter, föreläsningar, stora och små saker, aktuella viktiga frågor för oss och våra medlemmar.

2019-09-28 – 2019-09-29 | Södra Dalarna Jakt, fiske och fritidsmässan 2019
Vi var utställare, bollplank och huvudpartner till mässan. Vi hade skyttesimulator, hornbedömning, fågelholkstillverkning, NVR informerade om eftersök, studiefrämjandet om utbildningar samt Ulrika Karlsson Arne var med i vår monter före och efter sin föreläsning på mässan.

2019-09-27 | Premiär för kretsens hemsida
Vår viktiga kommunikationskanal är uppdaterad och online för spridning av budskap och aktiviteter inom kretsen.

2019- | Högviltjakten i Björsjö
Där var vi partner och lottade ut priser till de tävlande, vi bjöd även på enklare förtäring.

2019- | Besök hos Klenshyttans jaktlags årsmöte
Vi var där och träffade medlemmarna och lyssnade till deras verksamhet och utmaningar.

2019- | Frukostmöte i Smedjebacken
Där lyfte vi information om verksamheten, eftersök och NVR samt pratade om höstens mässa.

2019- | Per Bula Kristoffersson i Smedjebacken
Per berättade om sina erfarenheter kring eftersök och träning av eftersökshundar för våra hundförare och eftersöksjägare.

2019- | Vildsvinsföreläsning i Smedjebacken
Tillsammans med LRF så anordnade vi en föreläsning kring vildsvin och förvaltningen av dem i framtiden.

2019- | Karl Hedin föreläsning i Ludvika
Föreläsning med Karl Hedin i Ludvika där han berättade om sina erfarenheter under åren kring varg och myndigheter.

Löpande och saker som skett under 2019:

• Vi har utvecklat hundverksamheten och lagt en bra planering för 2020, där bland annat spårträning, doftträning samt utbildning vård i det vilda ska genomföras.
  • Vi har fört en nära dialog med polismyndigheten, länsföreningen och länsansvariga kring NVR-verksamheten inom Smedjebackens kommun.
  • Vi har medlemmar med i viltdelegationen för Länsstyrelsen Dalarna. För att läsa om delegationens arbete och protokoll klicka här.
  • Gemensamma inköp av saltstenar och fodermajs från Granngården i Smedjebacken.
  • Samarbete och fina erbjuden samt rabatterade saker hos Interjakt i Borlänge.
  • Styrelsebeslut om att finansiera fem cesiumprov på grisar i den östra delen av kretsen för att se om det finns möjlighet till hög cesiumhalt i vildsvinsköttet.
  • Styrelsen har haft fyra styrelsemöte där totalt 80 beslut har tagits.
  • Vi har stöttat Länsstyrelsen Dalarnas varginventering med att koordinerat utlämningsplatser av provrör, dessa utlämningsplatser är Ica Bärkehallen Söderbärke, Bengt Ask Björsjö, Torbjörn Andersson Snöån och Villa Gladtjärn.