Huvudmeny

Påverka Jägareförbundet

Motion till jaktvårdskrets Västerbergslagens JVK

Medlem i jaktvårdskrets har rätt att lägga förslag – motion till kretsens årsmöte. Motionen ska vara kretsstyrelsen tillhanda senast 31 december. Det är av yttersta vikt att motioner hanteras korrekt, men samtidigt ska de inom ramen för vad som är rimligt behandlas med välvilja. Om motionen innehåller formella fel eller om innehållet är oklart bör motionären ges tillfälle att åtgärda bristerna.

Det finns inga formella krav på utformning av motion men följande ska vara tydligt:

• Mottagare – Motionen måste vara ställd till jaktvårdskrets eller länsförening, beroende på förslagets ”målgrupp” (motionen kan ej ställas till SJF eftersom endast länsförening har motionsrätt till förbundets årsstämma).
  • Överskrift/rubrik.
  • Bakgrund – Lätt att förstå. Nuläge och framtid om motionen bifalls.
  • Yrkande/hemställan – Ska anges så klart och kortfattat som möjligt. Enklast genom en eller flera ”att-satser”. (Yrkandet ska vara ställt till jaktvårdskretsen eller länsföreningen, dvs. motionären yrkar att jaktvårdskrets eller länsföreningen ska verka för att förslaget genomförs).
  • Underskrift – Ska vara försedd med motionärens underskrift. Motion från lokal jaktvårdsorganisation undertecknas av behörig företrädare.

Vidare i processen så ska kretsstyrelsen avge yttrande- (till- eller avstyrkande) över medlems motion inför årsmötet. Sedan finns det lite olika resultat kring beslutet vid kretsens årsmöte:

• Avslag – ingen vidare åtgärd.
  • Bifall – kretsen utför föreslagen åtgärd.

Motion till länsjaktvårsföreningen Dalarna

Motionen överlämnas med kretsens yttrande till länsjaktvårdsföreningen senast den 6 mars. Annan organisation med rösträtt på länsföreningsstämman kan senast den 6 mars väcka motion direkt hos länsjaktvårdsföreningen. Det åligger länsjaktvårdsföreningens styrelse att till länsföreningsstämman avge yttrande över inkomna motioner. Detta gäller inte av styrelsen själva författade motioner (så kallade propositioner). Länsjaktvårdsföreningens styrelse kan föreslå förändring i inkommen motion i sitt yttrande. Länsstämman beslutar om att anta den ursprungliga motionen eller enligt styrelsens förslag, alternativt avslår motionen. Länsstämman avgör om motion istället ska gå vidare som skrivelse som då ställs till förbundsstyrelsen. Detta gäller ALLTID vid motioner om jakttider (enligt tidigare stämmobeslut).

Svenska Jägareförbundets årsstämma

Medlems eller jaktvårdskrets motion ska ställas till länsjaktvårdsförening som beslutar om motionen ska föras vidare till Jägareförbundets årsstämma. Motion till ordinarie årsstämma kan också väckas av länsjaktvårdsförening (proposition från länsjaktvårdsföreningens styrelse antas på länsföreningsstämma). Länsjaktvårdföreningen är ALLTID motionär till förbundsstämma. Motion ska senast fem dagar efter länsföreningsstämman överlämnas till Jägareförbundet.