Huvudmeny

Lodjursjakt 2020

Länsstyrelsen i Dalarnas län beslutar om licensjakt efter högst femton (15) lodjur varav högst sju (7) lodjur får utgöras av honor som väger över 14 kg i levandevikt, så kallad honkvot. Licensjakten får bedrivas inom tre olika områden som framgår av kartor via länkarna nedan.

Länsstyrelsen beslutar med stöd av 21 § jaktförordningen undantag från förbudet i 31 § första stycket jaktlagen (1987:259) att jakt inte får ske från motordrivna fortskaffningsmedel. Detta undantag innebär att sökande längs med väg eller skoterled får ske för så kallad ringning för att fastställa djurets ungefärliga vistelseplats. Den som söker efter spår från motorfordon får inte skjuta, förfölja eller genskjuta lodjur från fordonet.

Läs beslutsdokumentet från länsstyrelsen genom att klicka här

Läs pressmeddelande från länsstyrelsen genom att klicka här

Vidare kan vi meddela att Jägareförbundet Dalarna överklagade under fredagen länsstyrelsens beslut om licensjakt på lodjur. Förbundet anser dels att det är för få djur som får fällas, dels att könsfördelningen är felaktig och pekar på att det blir svårt att nå förvaltningsmålen men den tilldelning som getts.

Länsstyrelsens beslut om licensjakt avsåg totalt 15 djur, varav högst sju honor över 14 kg. Norra Dalarna undantas från jakt, då länsstyrelsens beslut endast omfattar tre områden i södra länsdelen.

Ulf Berg, ordförande Jägareförbundet Dalarna.
– Dels tycker vi inte om att man för in antal honor i beslutet, och dessutom borde analysen av inventeringsresultatet leda till en högre tilldelning, säger Ulf Berg, ordförande i Jägareförbundet Dalarna.

Med det sagt har andra inte länsföreningen själva satt ett numerär på hur många lodjur man borde skjuta i Dalarna. Att förbundet överklagar beslutet till förvaltningsrätten sker med ett hopp om att få en omprövning av omfattningen på jakten.

Länsstyrelsens underlag för beslutet för licensjakt i mars var bland annat ett inventeringsresultat som redovisade ungefär 77 lodjur i Dalarna.
– Vi behöver ha en jakt som gör det möjligt att nå förvaltningsmålen, men det går aldrig åt det hållet. Istället är man från myndigheternas sida uppfinningsrik när det gäller att försvåra jakten, säger Ulf Berg.

Kommentarer är stängda.