Huvudmeny

God jul och gott nytt år!

God jul och gott nytt år önskar vi i jaktvårdskretsen! Här kommer lite nyttig information till dig från jaktvårdskretsen.

Vargspillningsinventering i Dalarna 2019/2020 pågår

Länsstyrelserna och Svenska Jägareförbundet ska i år göra en särskild insats under den årliga vinterinventeringen av varg och samla in vargspillning. Alla som är intresserade är välkomna att hjälpa till.

Liksom för två år sedan kommer Länsstyrelserna, med hjälp av Svenska Jägareförbundet, göra en extra insats i samband med den årliga vinterinventeringen av varg 2019/20. För att hitta så många individer som möjligt ska all vargspillning som hittas samlas in och analyseras. Genom DNA-analys kan man inte bara se vilken individ som lämnat spillningen, utan även i vilket revir vargen är född.

Vid den ordinarie vinterinventeringen av varg inventeras i första hand revirmarkerande par och familjegrupper med eller utan årsvalpar. För att få en uppskattning av det totala antalet vargar, inklusive andra stationära vargar och vandringsvargar, multipliceras antalet familjegrupper med årsvalpar med 10.

Målet med den extra inventeringen är att se hur mycket data som behöver samlas in för att kunna uppskatta populationens storlek genom fångst-återfångst modeller eller omräkningsfaktorer.

Att samla in spillning

En liten bit, cirka kryddmått-½ tesked, samlas i ett provrör med torkmedel som kan fås från Länsstyrelsen eller Svenska Jägareförbundet. Provröret skickas sedan in till Länsstyrelsen i ett förfrankerat svarskuvert och Länsstyrelsen registrerar provet i databasen Rovbase (www.rovbase.se). I Rovbase kan man se provet och senare också vad det gett för resultat.

Provrör kan fås:

• Av Länsstyrelsens naturbevakare
  • Av Jägareförbundets kretsansvariga
  • Via post från Länsstyrelsen Dalarna

Utlämningsplatser inom kretsen för provrör gällande vargspillningsinventeringen 2019-2020 är:

• Bengt Ask i Björsjö
  • Ica Nära i Söderbärke
  • Torbjörn Andersson i Snöån
  • Reception vid Villa Gladtjärn i Smedjebacken

Man kan även beställa egna provrör via Länsstyrelsen genom att klicka här på denna sida:

Kommande aktiviteter

Inför kommande år har vi redan nu några inplanerade aktiviteter för er som medlemmar i kretsen. Vad sägs om följande inslag:

• Årsmöte för Västerbergslagens JVK – tema varg och rovdjur 19 februari 2020
  • En livräddningskurs i skog för människa och hund för eftersöksjägarna 15 mars 2020
  • Skyttedag och prova på vapen & tillbehör 18-19 april 2020
  • En grundläggande styrelseutbildning för era aktiva styrelsemedlemmar 22 april 2020
  • Jakt, fiske och fritidsmässa 29-30 augusti 2020

Vi för också en dialog tillsammans med Åkes slakt om att arrangera en enklare styckningskurs. Vi har även fått in förfrågningar om vi ska arrangera en utbildning för att bli viltundersökare, dock så behöver det vara minst tio stycken för att den ska bli av. Därför ber vi er att återkomma eller kontakta någon i styrelsen om ni är intresserade av liknande utbildningar inom kretsen.

Har ni önskemål om aktivitet eller föreläsningar så får ni gärna höra av er!

Har ni något förslag som ni vill att vi ska driva vidare inom Jägareförbundet?

Medlem i jaktvårdskrets har rätt att lägga förslag – motion till kretsens årsmöte. Motionen ska vara kretsstyrelsen tillhanda senast 31 december.

Det finns inga formella krav på utformning av motion men följande ska vara tydligt, men här nedan kommer en enklare sammanfattning kring hur motionen kan/ska innehålla:

• Mottagare – Motionen måste vara ställd till jaktvårdskrets eller länsförening, (se rubrik Yrkande/hemställan nedan) beroende på förslagets ”målgrupp” (motionen kan ej ställas till SJF eftersom endast länsförening har motionsrätt till förbundets årsstämma).
  • Överskrift/rubrik.
  • Bakgrund – Uttömmande! Lätt att förstå. Nuläge och framtid om motionen bifalls.
  • Yrkande/hemställan – Ska anges så klart och kortfattat som möjligt. Enklast genom en eller flera ”Att-satser”. (Yrkandet ska vara ställt till jaktvårdskretsen eller länsföreningen, dvs. motionären yrkar att jaktvårdskrets eller länsföreningen ska verka för att förslaget genomförs).
  • Underskrift – Ska vara försedd med motionärens underskrift. Motion från lokal jaktvårdsorganisation undertecknas av behörig företrädare.

Vidare i processen så ska kretsstyrelsen avge yttrande- (till- eller avstyrkande) över medlems motion inför årsmötet. Sedan finns det lite olika resultat kring beslutet vid kretsens årsmöte:

• Avslag – ingen vidare åtgärd.
  • Bifall – kretsen utför föreslagen åtgärd.

Motion till länsjaktvårsföreningen

Motionen överlämnas med kretsens yttrande till länsjaktvårdsföreningen senast den 6 mars. Annan organisation med rösträtt på länsföreningsstämman kan senast den 6 mars väcka motion direkt hos länsjaktvårdsföreningen. Det åligger länsjaktvårdsföreningens styrelse att till länsföreningsstämman avge yttrande över inkomna motioner. Detta gäller inte av styrelsen själva författade motioner (så kallade propositioner). Länsjaktvårdsföreningens styrelse kan föreslå förändring i inkommen motion i sitt yttrande. Länsstämman beslutar om att anta den ursprungliga motionen eller enligt styrelsens förslag, alternativt avslår motionen. Länsstämman avgör om motion istället ska gå vidare som skrivelse som då ställs till förbundsstyrelsen. Detta gäller ALLTID vid motioner om jakttider (enligt tidigare stämmobeslut).

Svenska Jägareförbundets årsstämma

Medlems eller jaktvårdskrets motion ska ställas till länsjaktvårdsförening som beslutar om motionen ska föras vidare till Jägareförbundets årsstämma. Motion till ordinarie årsstämma kan också väckas av länsjaktvårdsförening (proposition från länsjaktvårdsföreningens styrelse antas på länsföreningsstämma). Länsjaktvårdföreningen är ALLTID motionär till förbundsstämma. Motion ska senast 5 dagar efter länsföreningsstämman överlämnas till Jägareförbundet.

Återigen, god jul och gott nytt år!

Inga kommentarer än.