Huvudmeny

Södra Dalarnas Jakt & Fiskemässa ställs in 2020

Höstens mässa ställs in, meddelar idag mässarrangören.

Vi har fått information om att troligtvis kommer regeln på max 50 personer kvarstå ända fram till årsskiftet. Med detta sagt kommer även vi att flytta fram mässan till år 2021 och det preliminära datumet blir 28-29 augusti. Vi kommer att kontakta er alla personligen så fort arbetet kommer igång, och hoppas då att ni fortfarande har möjlighet att vara med oss! Beslutet är såklart en besvikelse, men vi tar nya tag och nästa år smäller det ordentligt meddelar mässarrangören i ett mail till partners och utställare. Västerbergslagens JVK kommer naturligtvis backa upp mässan inför nästa år och vara partner till mässan.

Västerbergslagens JVK som partner till mässan tog tidigare i våras ett styrelsebeslut att rekommendera mässan att ställa in med hänsyn till våra medlemmar och engagerade där vi har många i riskgrupp och som har nära anhöriga som är i riskgrupp. Meddelande till mässarrangören finner ni nedan:

Skrivelse från Västerbergslagens JVK styrelse gällande den planerade jaktmässan 2020

Vi diskuterade Södra Dalarnas Jakt & Fiskemässa på vårt senaste styrelsemöte. Ordförande Fredrik Remes och sekreterare Torbjörn Andersson fick i ansvar från en enad styrelse att skriva ihop ett brev till mässarrangören Hasse Johansson på PR Media.

Svenska Jägareförbundet står för och har alltid stått för att sprida välgrundad och saklig information. Med anledning av coronaviruset har MSB fått ett regeringsuppdrag att både skyndsamt och samordnat nå ut med information i hela samhället om hur alla tillsammans kan bromsa smittspridningen. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ber nu Svenska Jägareförbundet om hjälp i sitt arbete att minska smittspridningen av Covid-19.

– För att lösa uppdraget på bästa sätt jobbar vi bland annat med att i samverkan med både myndigheter och organisationer i civilsamhället, sprida den information som Folkhälsomyndigheten tar fram riktad till allmänheten, skriver MSB i ett meddelande.

Hela idrottsvärlden står stilla och stora event som Almedalen, festivaler, Göteborgsvarvet och mässor ställer in, samt många Svenska kulturevenemang ställs in och skjuts upp. På grund av Covid-19-pandemin kommer även Vasaloppet behöva göra förändringar i sina aktiviteter och har pausat anmälningsmöjligheterna till eventen.

Med respekt och all vänlighet till PR Media som företag och dig Hasse som företagare och entreprenör så måste vi som en mycket stolt och glad partner till mässan även lyfta saker som vi ibland tycker är obekväma. Det är en mycket tråkig rekommendation vi kommer med då vi tror på dig som entreprenör och på mässan i sin helhet. Vi backar upp mässan till 150% men som sagt, så måste vi även se nyktert på det och göra våran bedömning.

Vi tycker att mässans andra år är så pass viktigt att vi får till så att man får det till en återkommande mässa, vi tror att osäkerheten för företag, organisationer, besökare och funktionärer kan göra mässan till en mindre lyckad mässa i form av utställare samt minskat besöksantal vilket gör det säkrare att flytta fram det minst ett år för att kunna leverera en innehållsrikare, säkrare och bättre produkt. Vi har redan bland våra funktionärer fått ett nej till tjänstgöring på grund av rädslan över Covid-19 och dess efterspel.

Med hänsyn till våra medlemmar och engagerade där vi har många i riskgrupp och som har nära anhöriga som är i riskgrupp samt med anledning av dessa osäkra tider som Covid-19 bringar så anser styrelsen för Västerbergslagens JVK att man ska ställa in årets mässa och skjuta upp den till 2021.

Västerbergslagens JVK styrelse

Information löpande om nästa år finner ni via deras hemsida:

Inga kommentarer än.